بیانیه جبهه ملی ایران بمناسبت “روز معلم”

0
197

به نام خداوند جان و خرد
مسئولان به مشکلات معلمان گوش فرا دهند

معلمان در دوازدهم اردیبهشت 1340 برای اعتراض به مشکلات صنفی و حقوق پایمال شده خود پرچم اعتراض به ناعدالتی را برافراشتند. این نهال با ضرب گلوله دژخیمی به سینه دکتر ابوالحسن خانعلی دبیر دبیرستان جامی در میدان بهارستان آبیاری شد و این روز در تاریخ این سرزمین به نام روز معلم به ثبت رسید.
آموزش و پرورش و هدایت انسانها به سوی فرهیختگی در تمام زمانها، مکان ها و قشرها از بالاترین جایگاه و والاترین ارج معنوی و اجتماعی برخوردار بوده است. فرزانگان و فرهیختگان جامعه با درک عمیق از مسئولیت ها و رسالتها، خویش را به زیور علم و اخلاق آراسته و با بهره گیری از دانش تخصصی و اشراف بر اصول و شالوده های روان شناختی و آموزش و پرورش و بهره مندی از کارسازترین شیوه های انتقال پیام، با آرامش و تعهد خالصانه، لباس پاک «معلمی» بر تن کرده اند. معلمان در فرایند یاد دهی – یادگیری انسانهای خام را به انسانهای تربیت شده، عالم، اندیشمند، کارآزموده و هنرمند تبدیل می کنند. خودآگاهی، کمالگرایی، آفرینندگی، صنعتگری و گزینشگری از جمله ویژگی هایی در هستی است و این آموزگاران هستند که در تحقق این مشخصه ها نقش کارساز داشته، دارند و خواهند داشت. آری! در عظمت جایگاه معلم همین بس که در ایفاء وظیفه، همکار برگزیدگان ایزد منان هستند.
وظیفه معلمی خطیر، اما وظیفه مسئولان برای حل مشکلات و نابسامانی های جامعه معلمی بس گرانتر و از اهمیت ویژه ای برخوردار است. معلمی که بایستی در جهت تعلیم و تربیت فرزندان این جامعه گام بردارد به دلیل تورم، تبعیض، حقوق حداقلی، نابسامانی های مدیریتی و کم توجهی مسئولان با مشکلات روز افزون و گرانی افسار گسیخته دست و پنجه نرم می کند. در بیشتر جوامع توسعه یافته و در حال توسعه بشری بیشترین حقوق و مزایا به معلمان اختصاص دارد و هیچگاه اجازه نمی دهند دامنه بحران اقتصادی به سفره ی معیشتی معلمان برسد. اما شرایط روز زندگی معلمان در ایران جایگاهی در حد تاسف است. مشکلات معیشتی معلمان منزلت اجتماعی آنان را نیز دستخوش آشفتگی کرده است. معلمی که از منزلت بالایی برخوردار نباشد نمی تواند در انتقال ارزش ها و کمک به رشد همه جانبه دانش آموزان به طور موثرتری عمل کند.
جبهه ملی ایران با تکیه بر علم، دانش و تجربه، مشکلات و راهکارهای حل آنها را در پیگیری این موارد میداند. افزایش حقوق و تامین امکانات مالی و رفاهی و رفع فقر و محرومیت از زندگی معلمان. بالابردن منزلت اجتماعی معلمان در بستر ایجاد تشکل های علمی و صنفی. اجرای عدالت در ضریب های حقوقی، بالابردن جایگاه تعلیم و تربیت از طریق تغییر سیاستهای کلان کشور در جهت اولویت دادن به سرمایه گذاری در آموزش و پرورش. اصلاح شیوه های گزینش و پرورش آموزگار و بالا بردن دانش، توانایی ها و مهارت های علمی و آموزش آموزگاران. اجرای سیاست تمرکز زدایی و فراهم کردن زمینه مشارکت همه جانبه آموزگاران در آموزش و پرورش. اصلاح مدیریت نیروی انسانی و استقرار نظام شایسته سالاری. ایجاد تشکلهای صنفی برای دفاع از حقوق معلمان و حریم تعلیم و تربیت. تقویت شرکت بیمه ای برای معلمان و در پایان پرداخت مطالبات فرهنگیان. جبهه ملی ایران بار دیگر روز معلم را گرامی می دارد و به همه معلمین سرافراز و آزاده میهن عزیزمان درود میفرستد.وازمبارزات برحقی که آنان برای دفاع ازحقوق ملی وصنفی خود درپیش دارندقویاپشتیبانی میکند.

تهران – جبهه ملی ایران
11/2/1394