بیانیهٔ دفاع از حق تحصیل به سه‌هزار امضا رسید

0
267

سال‌هاست بر درویشان و حقوق انسانی آنها نگاه امنیتی سایه افکنده و محرومیت‌های بسیاری را برای آنها در پی داشته است. در یک سال گذشته با وجود وعده‌ها و شعارهای مبتنی بر عدالت اجتماعی و احترام به حقوق شهروندی از سوی دولتمردان در جامعه، شاهد گسترش محرومیت‌های اجتماعی دراویش و پیروان طریقت نعمت‌اللهی گنابادی بوده‌ایم.

در یک سال گذشته آقایان دکتر شهرام پازوکی، دکتر بیژن بیدآباد و دکتر علی‌محمد صابری از اساتید برجسته حوزه فلسفه، اقتصاد و عرفان از تدریسشان در دانشگاه‌های کشور توسط نهادهای امنیتی ممانعت به عمل آمد و آقایان فرشید یداللهی و مصطفی دانشجو از وکلای دراویش گنابادی از حق تحصیل محروم و از دانشگاه اخراج شدند.

 در اعتراض به وضعیت تحصیلی دراویش گنابادی و گسترش محدودیت‌های اجتماعی این قشر از جامعه، شصت نفر از دانشجویان با صدور بیانیه‌ای در اعتراض به محرومیت‌های تحصیلی و دفاع از حق تحصیل دراویش گنابادی جهت جمع‌آوری امضای دیگر دانشجویان ایران اعلام فراخوان کردند.

 امضاکنندگان بیانیه با حضور گسترده در شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر توانستند اخبار این فراخوان را منتشر و جمع کثیری از دانشجویان و مردم را در جریان امور قرار دهند. در طی فرآیند امضای این بیانیه، پس از سال‌ها بایکوت خبری دراویش گنابادی، خبر این فراخوان در جراید انتشار یافت.

 بیانیه‌ی دفاع از حق تحصیل از سوی اقشار و اصناف مختلفی همچون کانون صنفی معلمان، اتحادیه کارگران آزاد و… مورد استقبال و حمایت قرار گرفت و با سه‌هزار امضاء و انتشار متنی تشکرآمیز توسط جمعی از دانشجویان درویش به کار خود در این مرحله پایان داد تا به شکلی جدی و با همدلی و همراهی امضاکنندگان مطالبات قانونی و اساسی محرومین از تحصیل و تدریس را دنبال کند.