بولتون: جمهوری اسلامی و حامیانش با پیامدهای جدی روبرو خواهند شد

0
166

جان بولتون در یک سخنرانی تند به جمهوری اسلامی هشدار داد اگر تغییری در رفتار خود ایجاد نکند، مجبور به پرداخت “بهای هنگفتی” خواهد شد. او تأکید کرد آمریکا اجازه نمی‌دهد تحریم‌ها توسط اروپا یا هر کس دیگری زیر پا گذاشته شود.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور آمریکا، با انتقاد از طرح اتحادیه اروپا برای ایجاد ساز و کار ویژه در جهت دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی هشدار داد، ایالات متحده در اعمال تحریم‌ها “ثابت‌قدم و باپشتکار” خواهد بود.

بولتون روز سه‌شنبه سوم مهر (۲۵ سپتامبر) در همایش گروه “اتحاد بر ضد جمهوری اسلامی اتمی” در نیویورک در یک سخنرانی تند به جمهوری اسلامی هشدار داد، اگر جمهوری اسلامی در رفتار خود تغییری ندهد مجبور خواهد شد تا هزینه‌های بسیار سنگینی پرداخت کند.

او گفت: «طبق گفته‌های ملاها جمهوری اسلامی، ما ’شیطان بزرگ‘ هستیم…پس می‌توانم تصور کنم به همین دلیل من را جدی بگیرند وقتی امروز به آنها اطمینان خاطر بدهم که اگر علیه ما، علیه متحدان‌مان یا شرکای ما اقدامی بکنید، اگر به شهروندان‌مان آسیب بزنید، اگر به دروغ گفتن، تقلب کردن و فریب دادن ادامه دهید، بهای بسیار سنگینی خواهید پرداخت.»

بولتون همچنین به اروپا نیز نسبت به همکاری با جمهوری اسلامی هشدار داده و گفت: «اتحادیه اروپا در لفاظی قوی و در پیگیری ضعیف است.»

او با اشاره به ساز و کار ویژه‌ای که اروپا برای پرداخت‌های مربوط به صادرات و واردات جمهوری اسلامی در نظر گرفته، ادامه داد: «ما پیشرفت این ساز و کار را که هنوز وجود ندارد و تاریخ مشخصی هم برای ایجاد آن تعیین نشده، تحت نظر خواهیم گرفت. ما اجازه نخواهیم داد که تحریم‌های ما توسط اروپا یا هر کس دیگری زیر پا گذاشته شود.»

به گزارش دویچه وله؛ فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه دوم مهر بعد از دیدار با نمایندگان بریتانیا، آلمان، فرانسه، چین، روسیه و جمهوری اسلامی گفت اتحادیه اروپا در فکر ایجاد یک کانال ویژه پرداخت مالی برای راحت کردن تجارت با جمهوری اسلامی و دور زدن تحریم‌های آمریکاست. او هدف از این راهکار را ایجاد کانالی برای “تراکنش مالی قانونی” با جمهوری اسلامی خوانده و گفت این کانال امکان ادامه تجارت با جمهوری اسلامی را برای شرکت‌های اروپایی فراهم می‌آورد.