به زودی موساد به کامپیوتر های ما سرک خواهد کشید؛ فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

0
362

موساد، سازمان اطلاعاتی معروف اسرائیل در زمینه تولید سخت افزار ها و نرم افزار های جاسوسی با استفاده از فن آوری نوین کامپیوتری سرمایه گذاری هنگفتی می کند. موساد در شرکت هایی که در زمینه فن آوری های نوین فعالیت دارند سرمایه گذاری خواهد کرد تا بتواند به تولید ابزار نوین جاسوسی اقدام کند. نام این این پروژه ، لیبرتد (Libertad) می باشد. موساد می کوشد تا با تشکیل شرکت های استارت آپ که مستقیم زیر نظر این سازمان اطلاعاتی اداره خواهند شد به پژوهش و خود کفایی در زمینه تولید ابزار جاسوسی نوین دست یابد. موساد بدون واسطه زیر نظر نخست وزیر اسرائیل کار می کند.

موساد قصد دارد در شرکت های بسیار پیشرفته متخصص ساخت ربات، ابزار مینیاتور، اطلاعات کد گذاری شده و فن آوری با سرعت انتقال صد گیگا بایت و خارج از روش های معمولی تجاری، سرمایه گذاری کند. موساد همچنین در نظر دارد در زمینه فن آوری ردیابی اتوماتیک هویت افراد که قادر به ردگیری فعالیت های مختلف آنان در شبکه جهانی اینترنت باشد به منظور تشکیل پرونده اطلاعاتی فعالیت های آنان اقدام کند.

موساد برای سرمایه گذاری در برنامه لیبرتد (Libertad) از روش های غیر معمولی استفاده خواهد کرد. سرمایه گذاری موساد بصورت خرید سهام و یا بطورفعالیت مستقیم در شرکت ها نخواهد بود. بلکه موساد اجازه یافته که برای استفاده از این شرکت ها با دور زدن راه های قانونی به اهداف خود دست یابد. به این ترتیب ظاهراً شرکت ها مالکیت صنعتی خود را حفظ خواهند کرد و از سویی برای تاًمین بودجه مورد نیاز خود نیز می توانند مشتریان دیگری را در سهام خود شریک نمایند. به این ترتیب دیگر سهامداران متوجه فعالیت های موساد در شرکت هایی که سهامدار آن می باشند نخواهند شد. در واقع موساد قصد دارد به هزینه دیگر سهامداران، به اهداف خود دست یابد.

به گفته مسئول این پروژه همه شرکت هایی که در زمینه فن آوری و نوآوری های نوین قادر به تاًمین نیاز های موساد باشند می توانند از این سرمایه گذاری بهره مند شوند. موساد در نظر دارد که نقش خود و سرمایه گذاری در این شرکت ها را پنهان نگهدارد تا کشور ها، سازمان ها، نهاد ها و اصولاً مخالفین اسرائیل ویهودیان نتوانند به این مسئله پی برده و این شرکت ها را مورد تحریم قرار دهند. بیشتر به نظر می رسد که موساد خود در پی تشکیل شرکت های فن آوری نوین می باشد و برای تاً مین بودجه لازم می تواند روی سرمایه گذاران بی خبر حساب کند.

مسئول برنامه لیبرتد اعلام کرد که در به روی همه باز است وهمه می توانند با ارسال ایمیل به نشانی (apply@libertad.gov.il) منتظر پاسخ به پیشنهاد های خود باشند. موساد قصد دارد مبلغ سرمایه گذاری در شرکت ها را تا سقف دو میلیون شِکِل، واحد پول اسرائیل، برابر پانصد هزار یورو برای هر پروژه قرار دهد و در شرایط ویژه این مبلغ می تواند افزایش یابد. بودجه سالانه این برنامه اعلام نشده است.

البته موساد نخستین سازمانی نیست که در این راستا دست به سرمایه گذاری می زند. پیش تر در سال 1999 میلادی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سیا ، بودجه ای برای سرمایه گذاری در زمینه فن آوری های نوین جاسوسی اختصاص داده است.

نام اسرائیل به عنوان یکی از مراکز جهانی فن آوری نوین برده می شود ، اسرائیل در خاک خود صد ها شرکت فعال در زمینه دفاع سایبری را جای داده است . در سال های اخیر در زمینه های انفورماتیک و سیستم های مراقبت، ده ها گروه خارجی یک مرکز پژوهش و توسعه در اسرائیل باز کرده اند.

پنجم ژوئیه 2017

https://www.rtbf.be/info/ economie/detail_le-mossad- israelien-investit-dans-la- haute-technologie?id=9645535

Faramarz DADRAS