به تأخیر انداختن آزادی معصومه ضیا، زندانی عقیدتی به دلیل سفر نوروزی بازپرس

0
226

دادسرای فرهنگ و رسانه تهران با وجود صدور قرار وثیقه برای معصومه (پگاه) ضیا و تهیه کردن وثیقه از سوی خانواده، آزادی این زندانی عقیدتی را به دلیل «سفر نوروزی بازپرس» به سال جدید و بعد از تعطیلات موکول کرد.

مریم ضیا، خواهر معصومه، با اعلام خبر در صفحه فیسبوکش این اقدام دادسرای فرهنگ و رسانه را را «اذیت و آزار زندانی و خانواده‌اش» توصیف کرد و نوشت: «هر چه از جریان بازداشت پگاه (معصومه) می‌گذرد بیشتر مطمئن می‌شوم که قوه قضاییه در همدستی با وزارت اطلاعات به عمد خانواده‌ی زندانی سیاسی را آزار می‌دهد.»

خانم ضیا نوشته است که دادسرا ابتدا برای آزادی پگاه، قرار کفالت صادر کرده و بعدا آن را به قرار سنگین تر وثیقه دویست میلیون تومانی تبدیل کرده ولی بعد از تهیه شدن وثیقه از سوی خانواده و مراجعه به دادسرا به آنان گفته شده که بازپرس، بیژن قاسم‌زاده، به مسافرت رفته و تا پایان تعطیلات سال نو ایرانیان -حدود بیست روز آینده- باز نمی‌گردد.

عدم حضور بازپرس مسوول و یا جانشین قانونی‌اش در یک روز غیر تعطیل و صرفا به دلیل «مسافرت تفریحی» نشان دهنده بی‌تفاوتی قوه قضائیه و دادستانی به وضعیت زندانیان و اعمال مجازات بیش از حد به آنان و خانواده‌هایشان است.

مریم ضیا در پست فیسبوکی‌اش نوشته است که نمی‌تواند حال خواهر و مادرش پس از شنیدن خبر عدم آزادی به دلیل سفر بازپرس را توصیف کند: «واقعا این‌طور وقت‌ها کلمات برای توصیف واقعیت و موقعیت ، برای توصیف حال مادران و اعضای خانواده کفایت نمی‌کنند. چطور می‌شود حال مادری را شرح داد که سه روز در شادی آزادی و دیدار عزیزش غرق بوده و لحظه‌ای از تلاش برای تامین کفالت و وثیقه و دیگر فرمایشات آقایان دست برنداشته و حالا یک صندلی خالی پشت یک میز ریشخندش می‌کند.»

معصومه (پگاه) ضیاء از فعالان گروه «عرفان حلقه» صبح روز هفدهم دی ماه ۱۳۹۵ پس از بازگشت از سفر خارج از کشور در فرودگاه امام  تهران با حکم شعبه دوم بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

معصومه ضیاء، متولد ۱۳۵۶، کارشناس ارشد زمین‌شناسی و مادر یک دختر ۱۶ ساله است که اوایل دی ماه برای دیدن بستگانش به ترکیه سفر کرده بود.

مریم ضیا با اشاره به پیگیری‌های مادرش درباره اتهام و دلایل بازداشت معصومه ضیا، گفت: «اتهام را به مادرم نگفته‌اند و گفته‌اند به خودش تفهیم کردیم، ولی خواهرم به جز فعالیت کاملا مسالمت آمیز در مجموعه عرفان حلقه فعالیت دیگری نداشته و دلیل بازداشتش هم به احتمال زیاد همین باشد.»

به گفته مریم ضیاء، خواهرش پیش از این نیز به دلیل فعالیتش در مجموعه عرفان حلقه توسط سپاه پاسداران بازداشت و به یک سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود اما مأموران امنیتی گفته اند که این بازداشت ارتباطی با پرونده قبلی او ندارد.

معصومه ضیا اولین بار در ۲۲ خرداد ۱۳۸۵ در یک گردهمایی مسالمت آمیز با هدف تغییر قوانین تبعیض آمیز علیه زنان بازداشت و به یک سال حبس تعلیقی محکوم شد. معصومه ضیا که از مدرسان گروه عرفان حلقه است، دومین بار در مهر ماه ۱۳۹۳ در گردهمایی هواداران گروه عرفان حلقه در حمایت از محمدعلی طاهری در مقابل دادگاه انقلاب بازداشت و به بند دو الف متعلق به اطلاعات سپاه پاسداران در زندان اوین منتقل شد. او در بیستم مهرماه ۱۳۹۳ با قرار کفالت آزاد شد. شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی احمدزاده در بهمن ماه ۱۳۹۳ معصومه ضیا را به اتهام «اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمع غیرقانونی به یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرد، این حکم در دادگاه تجدیدنظر نیز تایید شد.

خانم ضیاء در تیر ماه ۱۳۹۴ و پس از قطعی شدن حکم در پاسخ به این سوال که بر اساس چه استناداتی به «اخلال در نظم عمومی» متهم و در دادگاه انقلاب محکوم شده است، به کمپین گفته بود:‌ «وکیلم اعتراض کرد که اتهام من باید در دادگاه عمومی رسیدگی شود و دادگاه انقلاب صلاحیت رسیدگی به آن را ندارد. اما قاضی اصلا توجهی به این اعتراض نکرد، هیچ سندی برای این اتهام وجود ندارد چون اصلا آن روز ماموران آنقدر تعدادشان زیاد بود که اجازه برگزاری تجمع را ندادند. دو تجمع قبلی هم مسالمت آمیز بود و مزاحمتی برای شهروندان پیش نیامد. من اصلا آدم سیاسی نیستم و هیچ وقت حرکت سیاسی نکردم اصلا نمی دانم چطور به این اتهام محکوم شدم.»

پیش از این نیز بسیاری از شاگردان محمدعلی طاهری در تجمعات مختلف در سالهای اخیر بازداشت و حتی حکم حبس گرفته‌اند. از جمله معصومه ضیاء، زیبا حبیب پور، سارا ساعی، زهرا سادات ابراهیمی و وحید پور طهماسب که پیش از این کمپین خبرهای آنها را منتشر کرده است.

جمهوری اسلامی مکاتب جدید عرفانی مانند گروه عرفان حلقه را با این استدلال که مخالف قرائت رسمی آنان از دین و اسلام است «عرفان کاذب» می‌نامد و به آزار و اذیت پیروان آن می‌پردازد.

به گزارش حبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران؛ محمد علی طاهری، موسس «عرفان حلقه» در تاریخ ۱۴ اردبیهشت ماه ۱۳۹۰ به اتهام‌های مختلف دستگیر و به اتهام مفسد فی الارض به اعدام محکوم شد اما سعید خلیلی یکی از وکلای او در تاریخ ۲۹ آذر ماه ۱۳۹۴ اعلام کرد که حکم اعدام او نقض شده است. محمود علیزاده طباطبایی، یکی دیگر از وکلایش نیز روز ۲۸ مهرماه ۱۳۹۵ اعلام کرد محمدعلی طاهری از بقیه اتهاماتش تبرئه شده و دیگر از نظر قانونی ادامه بازداشت موکلش معنایی ندارد و باید آزاد شود. آقای طاهری در اعتراض به حکم صادر شده و وضعیت نگهداریش بارها دست به اعتصاب غذا زده است.