«بشار اسد قصاب در آینده سوریه نقشی نخواهد داشت»

0
280

وزیر دفاع آلمان می‌گوید دستان بشار اسد به خون مردم سوریه آلوده است و پشتیبانی روسیه از او همیشگی نخواهد بود. همزمان، اسد برای رایزنی درباره آینده سوریه پس از پایان جنگ داخلی با ولادیمیر پوتین دیدار کرد.

اورزولا فون‌درلاین باور دارد که پشتیبانی روسیه از رژیم حاکم سوریه همیشگی نیست و بشار اسد در آینده این کشور نقشی نخواهد داشت. او اسد را “قصابی” خوانده که دستش به خون آلوده است.

وزیر دفاع آلمان در عین حال می‌گوید برای این که سوریه تا زمان پیدا شدن یک راه‌حل سیاسی همه‌جانبه زیر نظر سازمان ملل، مانند لیبی در هرج ومرج سقوط نکند، لازم است ساختار اداری موجود به طور موقت حفظ شود.

به گزارش روز جمعه “اشپیگل آنلاین” ۱۸ مه فون‌درلاین تاکید کرده که در انتهای پروسه تلاش برای پایان دادن به بحران و خشونت و برقراری صلح در سوریه، مسئله انتقال قدرت از رژیم بشار اسد به حکومتی جدید قرار خواهد داشت.

مسئله اصلی روسیه، حضور در سوریه

وزیر دفاع آلمان معتقد است که درنهایت برای روسیه شخص بشار اسد اهمیتی ندارد و مسئله اصلی برای مسکو تداوم حضور در سوریه است. روسیه و جمهوری اسلامی حامیان اصلی رژیم اسد محسوب می‌شوند.

تقریبا همزمان با اظهارات وزیر دفاع آلمان، رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین در اقامتگاه تابستانی خود در شهر سوچی میزبان رهبر سوریه، بشار اسد بود.

به گفته دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، پوتین و اسد در دیدار روز پنج‌شنبه خود درباره اقدام‌های لازم برای خاتمه دادن به بحران سوریه “گفت‌وگوهای عمیقی” با یکدیگر داشته‌اند.

بنابر این گزارش رئیس جمهور روسیه تاکید کرده که با توجه به پیروزی‌های نظامی ارتش سوریه در مبارزه با “گروه‌های تروریستی”، اکنون شرایط مناسبی برای راه‌اندازی مجدد یک “فرایند سیاسی همه‌جانبه” و پایان دادن به بحران در این کشور فراهم شده است.

درخواست خروج نظامیان جمهوری اسلامی؟

ولادیمیر پوتین خاطر نشان کرده که با آغاز فرایند سیاسی خاتمه دادن به بحران در سوریه “نیروهای خارجی” از این کشور خارج می‌شوند. او به کشور خاصی اشاره نکرد اما با توجه به سخنان وزیر دفاع آلمان، نیروهای خارجی که باید سوریه را ترک کنند می‌تواند شامل همه کشورها به جز روسیه باشد، از جمله جمهوری اسلامی.

بشار اسد در دیدار با پوتین گفته که اوضاع سوریه روز به روز ثبات بیشتری پیدا می‌کند و این وضعیت راه آغاز یک فرایند سیاسی را هموار می‌کند.

سوریه از سال ۲۰۱۱ درگیر یک جنگ داخلی و محل رویارویی گروه‌های مورد حمایت کشورهای مختلف است. مطابق آمار سازمان ملل بحران سوریه تا کنون بیش از ۴۰۰ هزار قربانی گرفته و به آوارگی میلیون‌ها نفر در داخل و خارج این کشور منجر شده است.

رژیم بشار اسد از نخستین ماه‌های جنگ داخلی سوریه از حمایت مالی، نظامی و تسلیحاتی جمهوری اسلامی برخوردار بوده است. در چند سال گذشته دخالت نظامی روسیه در این بحران، به خصوص بمباران هوایی مواضع مخالفان نقش مهمی در جلوگیری از سقوط رژیم اسد داشته است.

 پس از دیدار اسد و پوتین در سوچی، قرار است آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز روز جمعه، ۱۸ مه برابر ۲۸ اردیبهشت در این شهر با رئیس جمهور روسیه ملاقات و گفت‌وگو کند.

به گزارش دویچه وله؛ اوضاع سوریه و خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی می‌تواند از محورهای اصلی رایزنی‌های مرکل و پوتین باشد. آمریکا یکی از علت‌های خروج از برجام را دخالت ایران در برخی کشورهای منطقه از جمله سوریه عنوان کرده است.