بریتانیا با درخواست ایران برای خرید ۹۵۰ تن کیک زرد مخالفت کرد

0
345

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز شنبه ۷ اسفند گفت که این کشور درخواست مجوز خرید ۹۵۰ تن کیک زرد از قزاقستان طی مدت سه سال، برای توسعه برنامه هسته‌ای غیرنظامی خود را به دبیرخانه کمیسیون مشترک برجام ارائه داده است. کیک زرد (Yellowcake) عنوانی است که به اکسید اورانیوم غلیظ شده داده شده که برای تهیه اورانیوم غنی‌شده استفاده می‌شود و عموماً برای تهیه سوخت رآکتور هسته‌ای کاربرد دارد.

به گفته صالحی، پنج کشور عضو گروه ۱+۵ “به طور کتبی” موافقت خود را به دبیرخانه کمیسیون مشترک برجام اعلام کرده‌اند، اما بریتانیا “در آخرین لحظه با توجه به انتخابات آمریکا و مسایل خاورمیانه نظرش را تغییر داد”.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با این حال گفت که این کشور منتظر خواهد ماند تا بریتانیا “نظر نهایی و کتبی خود را اعلام کند.”

علی‌اکبر صالحی که در گفت‌وگو با ایسنا، سخن می‌گفت، درباره درخواست مجوز خرید کیک زرد از قزاقستان اضافه کرد: “این توافق قرار است طی سه سال اجرایی شود که حدود ۶۵۰ تن آن به طور مستقیم و در دو محموله طی دو سال وارد کشور می‌شود و ۳۰۰ تن آن در سال سوم به ایران وارد و به گاز UF6 تبدیل شده و مجدداً به قزاقستان تحویل داده می‌شود که در ازای تبدیل این مواد، هزینه آن به ایران پرداخت می‌شود.”

ایران با شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان در ژوئیه ۲۰۱۵ به یک توافق در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای خود دست یافت.

بر اساس این توافق، ایران می‌تواند اورانیوم را تا غلظت ۳.۵ درصد غنی کند و به خارج از کشور بفروشد. ساخت سلاح هسته‌ای نیازمند غنی‌سازی اورانیوم تا ۸۰ درصد است.

به گفته آقای صالحی، از ابتدای اجرای توافق هسته‌ای ایران در ژانویه ۲۰۱۶، این کشور ۳۸۲ تن کیک زرد وارد کرده که بخش مهم آن از کشور روسیه بوده است.

بهروز کمال‌وندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، پیشتر گفته بود که این کشور نیازمند ذخائر اورانیوم بیشتر است تا برنامه هسته‌ای خود را وارد مرحله صنعتی کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ وی گفته بود که به همین دلیل تهران به دنبال کشف معادن اورانیوم بیشتر در سراسر کشور و همچنین واردات بیشتر کیک زرد است.