برچیدن بسیج مردمی به دستور مقتی صدر پس از چرخش 180 درجه ای وی نسبت به جمهوری اسلامی

0
350

مقتدی صدر روحانی با نفوذ شیعه و نزدیک به جمهوری اسلامی، چند روز بعد از دیدار با ولیعهد عربستان، در اظهارنظری جدید، خواستار برچیده شدن نیروهای مسلح موسوم به حشدالشعبی (بسیج مردمی) که از نیروهای نزدیک به جمهوری اسلامی است، شد.

آقای صدر که خود از رهبران این نیرو بوده، روز جمعه در یک سخنرانی عمومی در میان حامیان خود، از دولت عراق خواست حشد الشعبی را برچیند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقتدی صدر خطاب به حیدرالعبادی نخست وزیر عراق گفت باید تمامی اسلحه و مهمات گروه حشدالشعبی ضبط شود و این گروه کلا برچیده شود.

حشدالشعبی که «نیروهای داوطلب و مردمی» نامیده می شود، توسط مقتدی صدر و برخی دیگر از شیعیان با هدف مبارزه «علیه اشغال عراق به دست آمریکا» تشکیل شد و بعد از شکل گیری داعش، از سوی مجلس عراق به عنوان نیروی کمک به ارتش و پلیس عراق در نبرد با داعش حضور یافت.

این گروه نزدیک به جمهوری اسلامی است و فرماندهان سپاه پاسداران آموزش آن را برعهده دارد. پیشتر قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی همکاری با حشد الشعبی را تایید کرده بود.

درخواست روز جمعه مقتدی صدر که این روزها تلاش دارد بجای یک روحانی شیعه، وارد حوزه سیاست شود، پس از دیدار روز یکشنبه او با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی صورت می گیرد.

با اینکه آقای صدر از حمایت مستقیم جمهوری اسلامی برخوردار است اما هفته پیش او به جده سفر کرد و دیداری با ولیعهد عربستان داشت.

به گزارش صدای آمریکا؛ پیش از این نیز مقتدی صدر در چرخشی دیگر علیه سیاست های جمهوری اسلامی، خواستار کناره گیری بشار اسد از قدرت در سوریه شده بود. جمهوری اسلامی حامی اسد است و مخالف کناره گیری اوست.