برایان هوک: خامنه‎‎ای باید تصمیم بگیرد که عنوان بزرگترین حامی تروریسم را از روی ایران بردارد

0
267

برایان هوک نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه گفت که این برعهده رهبر جمهوری اسلامی است که عنوان «بزرگترین دولت حامی تروریسم» را از ایران بردارد و به نفع مردم ایران اقدام کند.

آقای هوک در یک نشست خبری، روز پنجشنبه هشت آذر در حومه شهر واشنگتن، در یک پایگاه نظامی حضور یافت که به نمایش تجهیزات ارسالی جمهوری اسلامی به گروه های شورشی اختصاص داشت. او سپس با خبرنگاران گفتگو کرد.

برایان هوک که سه ماه پیش توسط وزیر خارجه آمریکا به عنوان رئیس «گروه اقدام جمهوری اسلامی» منصوب شد، در ابتدای این نشست از «فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی» گفت و یادآور شد: «رهبر جمهوری اسلامی باید تصمیم بگیرد که دولتش را همچنان به عنوان بزرگترین حامی تروریسم نگه دارد یا به نفع مردم ایران اقدام کند.»

وی گفت: «مردم ایران بسیار با تمدن هستند، آنها تمدن کوروش کبیر را دارند. در همین سالن می شد به جای تجهیزات نظامی، نمایشگاه فرهنگی ایران باشد.»

نمایش تجهیزات ارسالی جمهوری اسلامی در واشنگتن دومین بار است که انجام می شود. دی ماه گذشته نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد لاشه و بقایای چند موشک و پهپاد ارسالی ایران برای حوثی های یمن را که در حمله به عربستان استفاده شده بود را نمایش داده بود. آقای هوک روز پنجشنبه با اشاره به آن نمایشگاه، گفت: «مقایسه تجهیزات ارسالی جمهوری اسلامی که ما یافتیم، نشان می دهد در شش ماه اخیر، کمک های ارسالی جمهوری اسلامی به گروه های شورشی افزایش یافته است.»

نماینده ویژه آمریکا در امور جمهوری اسلامی افزود: «آنچه شاهدیم سابقه داشته است. ملایان جمهوری اسلامی هزاران موشک به حزب الله داده اند. آنها سعی دارند حوثی ها را به حزب الله خلیج فارس تبدیل کنند. رژیم جمهوری اسلامی بیش از ۸ میلیارد دلار به رژیم اسد کمک کرده است. حماس و حزب الله صدها میلیون دلار برای برنامه های تروریستی خود دریافت کرده اند.»

 آقای هوک با تاکید بر این که فشار آمریکا بر جمهوری اسلامی ادامه خواهد یافت، تاکید کرد: «پیام ما به تهران مشخص است. فشار اقتصادی و تحریم های ما تا زمان تغییر رفتار جمهوری اسلامی ادامه خواهد یافت. ایران می تواند برگردد یا شاهد فروپاشی اقتصادش باشد. ۳۹ سال است که جمهوری اسلامی  به رفتارهای مخرب خود ادامه می دهد و دولت پرزیدنت ترامپ می گوید دیگر بس است، این رفتارها را تحمل نمی کنیم.»

به گزارش صدای آمریکا؛ وی در پایان گفت: «هشتاد درصد درآمد جمهوری اسلامی از محل فروش نفت است. تا امروز فروش یک میلیون بشکه نفت را متوقف کردیم. منابع برای حمایت از تروریسم باید قطع شود.»