بحرین: قطر باید از دشمن شماره یک ما ایران، فاصله بگیرد

0
381

دولت بحرین که پیروی بی‌قید و شرط از عربستان سعودی را ادامه می‌دهد، به قطر هشدار داد که در سیاست‌های خود و به ویژه در نزدیکی‌اش با ایران تجدید نظر کند. از طرف دیگر، میانجی‌گری‌ها برای حل اختلاف میان قطر و عربستان به ویژه از سوی آمریکا، فرانسه و کویت دنبال می‌شود.

وزیر خارجۀ بحرین در مصاحبه‌ای با “شرق الاوسط” گفت: «قطر باید مسیر خود را تصحیح کند و به تعهدات قبلی‌اش بازگردد. قطر باید “تبلیغات رسانه‌ای” خود را متوقف کند و از دشمن شماره یک ما، ایران، فاصله بگیرد».

منظور وزیر خارجۀ بحرین از “تبلیغات رسانه‌ای”، فعالیت شبکۀ “الجزیره” است.

وزیر خارجۀ بحرین افزود: «قطر باید بفهمد که منافعش اقتضا می‌کند که در کنار ما بماند، نه این که در کنار کشوری [ایران] قرار گیرد که علیه ما توطئه می‌کند و تفرقه می‌اندازد و می‌خواهد بر ما مسلط شود… قطر باید از حمایت سازمان‌های تروریستی شیعه یا سنی دست بردارد».

کمتر از یک روز بعد از سفر امیر کویت به عربستان و قطر در جهت میانجی‌گری، امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز در تماس‌های تلفنی جداگانه با امیر قطر، پادشاه عربستان و همچنین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، همه را دعوت به مذاکره کرد.

دونالد ترامپ هم که در آغاز علیه قطر موضع‌گیری کرد، در مرحلۀ بعد در گفتگویی با شیخ تمیم، پیشنهاد مذاکره در کاخ سفید را مطرح کرد. محتوای دقیق گفتگوهای ترامپ با امیر قطر روشن نیست اما ظاهراً وی طرفین اختلاف را دعوت کرده که برای مذاکره به آمریکا بروند.

در این میان، ترکیه که ابتدا تلاش می‌کرد رفتاری محتاطانه داشته باشد و از موضع‌گیری صریح سرباز می‌زد، با اظهارات دو روز قبل اردوغان، تمایل صریح‌تری به حمایت از قطر نشان داد.
سپس روز چهارشنبه ٧ ژوئن، پارلمان ترکیه یک پیمان نظامی میان کشورش و قطر را به تصویب رسانید که حدود یک سال و نیم قبل امضا شده بود؛ بر اساس این پیمان، ترکیه می‌تواند در صورت لزوم نیروهای خود را به پایگاهی در قطر منتقل سازد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ اگر چه همکاری‌های امنیتی و نظامی ترکیه و قطر تازگی ندارد، اما تصویب پیمان اخیر توسط پارلمان ترکیه، در شرایط کنونی معنای سیاسی واضحی به خود می‌گیرد.