با آن که جوان رفت، اما جاودانه نامدار باقی خواهد ماند!

0
294

رئیس دانشگاه ” استنفورد ” : مریم میرزا خانی بر هزاران زن تأثیری ماندگار گذاشت. ” !

خانم مریم میرزا خانی ریاضیدان نابغه و برجسته ایرانی، در سال 2014 میلادی، به سبب ویژگی و پیچیده بودن تحقیقاتش در ” دینامیک و هندسه سطوح ریمانی ” ، موفق به دریافت نمودن مدال ” فیلدز ” که معتبرترین جایزه ریاضیات در جهان است گردید. وی نخستین زن ریاضیدان در دنیا بود؛ که چنین جایزه ارزشمندی را نصیب خودش کرد. دریغ و افسوس بی پایان، که متأسفانه پس از رنج طولانی از عدم سلامتی جسمی، سرانجام امروز شنبه بیست و چهارم تیرماه 1396 خورشیدی، در اثر بیماری وخیم سرطان پستان، از این جهان دست کشید و به سرائی دیگر شتافت!

خدایا این چه داستانی است؛ که ریشه هستی نوابغ خدمتگزار به بشریت را، در جوانی ایشان می خشکانی؛ و افراد آلوده دامان و سیه دل و تاریک اندیش و پلید جامه ها را، برای انجام دادن بدترین رفتارها با بندگان خودت باقی می گذاری؛ تا همچنان با کردارهای بی رحمانه و ضد بشری شان، در پهنه گیتی بمانند و به کنش های ددمنشانه و غیر انسانی شان ادامه بدهند؟!

زهرا خانم ها را زنده می گذاری، که به امر ارباب جنایتکارشان، به جان مردم ایران، بخصوص زنان بی نوای میهن اهورائی ما  بیفتند؛ تا به فرمان ارباب ضد ایرانی و وحشی خویش، آنان را به کوچک ترین دلیلی، مورد ضرب و شتم خویش قرار بدهند. ولی قهرمانان آبرو گستری برای زنان ایرانی را، اینچنین در عنفوان جوانی شان، ناکام می گردانی و از دنیای سراسر افسون ات می بری؟!

شادروان مریم میرزاخانی، هنگام گرفتن جایزه گرانبهای ” فیلدز ” گفته بود: ” من خیلی خوشحال می شوم؛ اگر این جایزه، مشوق زنان جوان دانشمند و ریاضیدان شود. من مطمئنم در سالهای پیش رو، بسیاری از زنان، جوایزی مانند این را خواهند گرفت. ” !

 آقای فیروز نادری، دانشمند ایرانی سازمان هوانوردی – فضائی آمریکا، ناسا، نیز امروز شنبه 24 تیر 1396 خورشیدی، در پیامی توئیتری، نسبت به خبر درگذشت خانم مریم میرزاخانی ابراز تأسف کرد و گفت: ” امروز یک چراغ خاموش شد. ” !

ننگ بر حاکمیت رژیمی، که چراغ های روشن و پر فروغ و افتخار برانگیز و نامدار سرزمین زیر نفوذ و اشغال ایشان، در ممالک بیگانه خاموش گردند؛ و چراغ های دیگری، که اگر به درستی مورد آموزش واقع بشوند؛ و ذهن هوشمند ایرانی شان، برای رسیدن به مدارج بلند و والای علمی پرورش بیابند؛ به دست خود جنایتکارشان، به هلاکت می رسند و از حیطه هستی خارج می گردند!

محترم مومنی