با هم پیش به سوی آینده ای درخشان برای ملل خاورمیانه؛ جلوی حوادث را باید پیش از وقوع گرفت

0
213
Middle East

دکتر کاوه احمدی علی آبادی

عضو هیئت علمی دانشگاه آبردین با رتبه پروفسوری

عضو جامعه شناسان بدون مرز (ssf)

دخالت به موقع و حساب شده آمریکا و روسیه در منبج مانع از وقوع درگیری و حتی چه بسا فاجعه ای دیگر شد. شنگال می رود که آبستن جنگ ویرانگر و جنایت جنگی دیگری شود، توسط سیاستمداران غیرمسئولی که در قدرت بخشیدن به داعش نیز نقش داشتند. در جنایت علیه بشریت و نسل کشی اخیر ایزدی ها توسط داعش، تروریست ها را مقصر شناختیم، اما اگر حالا ایزدی ها دوباره قربانی یک تسویه حساب منطقه ای دیگر شوند، ما جملگی مسئول ایم که ایستادیم و تماشا کردیم و به موقع مانع از فاجعه در شرف وقوع نشدیم.

ارتش آمریکا باید همان کاری را در شنگال انجام  دهد که در منبج صورت داد. باید ایزدی ها تحت حفاظت ارتش آمریکا یا ناتو باشند. واحدهایی زبده از آنان در چند سوی شنگال مستقر شوند و امنیت آنجا را تأمین کنند؛ قبلاً از این که خیلی دیر شود. در جنایت علیه بشریتی که داعشی ها نسبت به ایزدی ها مرتکب شدند، اگر کردهای سوریه و حتی پ.ک.ک. “تنها چند ساعت” دیر جنبیده بودند، فاجعه ای با ابعادی بسیار وسیع تر روی داده بود که لکه ننگ آن بر تاریخ بشریت هرگز پاک کردنی نبود. قرار نیست ما تنها شاهد فجایع باشیم و تنها پس از وقوع اظهار تأسف کنیم و محکوم کنیم و قربانیان شان را دور دنیا بچرخانیم تا راوی جنایتی شوند که بر سرشان رفته است! “پیش از این که دیر شود، ارتش آمریکا یا ناتو دست به تأمین امنیت شنگال بزنند”.

اما سیاست نادان های ترکیه. چه شد؟ منبج را فتح کردید؟ نه تنها نتوانستید، حتی رقه را نیز از چنگ دادید. این نتیجه یکه تازی، یک دندگی و فقدان درکی درست از بازی های سایر بازیگران منطقه است. اشتباه نکنید؛ شما نیاز به هیچ دشمنی ندارید، بی خود احزاب کرد، مخالفان دیکتاتوری، گولنی ها (که قبلاً مریدان شان بودید و از طریق آنان به قدرت رسیدید)، و سران دموکرات غربی و اروپایی (که موفق ترین دولت های دموکرات حال حاضر دنیا هستند) را محکوم نکنید؛ مدت هاست که همه می دانند مشکل از کجاست و “دشمنی خطرناک تر از خودتان برای تان نیست”. حتی با روسیه هم تا لبه جنگ پیش رفتید و هم درایت رهبران روسیه و هم “انعطاف ناگزیر” شما موجب شد تا اینک در پاره ای از زمینه ها با آنان به توافقاتی رسیدید. گرچه دیدید که آنان کاملاً حرفه ای جلوی شما را در منطقه باب سد کردند (مگر این که از رژه لب قرمز تند و تحریک کننده استفاده کنید که آن موقع دیگر وضعیت کلاً فرق می کند!) و باید یاد بگیرید که خواسته های خود را با درنظر گرفتن خواسته های دیگران پیش برید، نه اصرار بر سر خواست خود و از یک طرف تهدید و از طرف دیگر چانه زنی برای تداوم مسیر یکه تازی خویش. همین کار را در داخل ترکیه در پیش گرفتید و ترکیه را دچار بزرگترین بحران اش در طول تاریخ مدرن ترکیه کردید و فجایعی را که در جنوب شرق ترکیه مرتکب شدید، تازه دارد یکی یکی فاش می شوند. تاکنون به روشنی ثابت کردید تنها زبان زور را می شناسید و در مقابل روسیه کوتاه آمدید چون با زبان خودتان با شما صحبت کرد. با این رفتارهای غیرمسئولانه مصلحت نیست تا در هیچ عملیاتی در سوریه مشارکت کنید و تنها بر مشکلات و درگیری ها می افزایید؛ مگر این که هدف این باشد تا با ورودتان به جنگی دیگر برای شما بحران جدیدی ساخته شود و این قبل از انجام همه پرسی مفید خواهد بود!

سیاستمداران و نظامیان آمریکا و ناتو توجه کنند؛ همان گونه که می بینید دیگر و تا زمانی که سیاستمداران و نیروهای امنیتی کنونی ترکیه بر سر کار هستند نمی توانید روی شراکت شان حساب جدّی باز کنید و آنان بارها برای استفاده از همین پایگاه اینجرلیک (حتی زمین آنجا نیز توسط دولت ترکیه غصب شده و متعلق به خانواده ای ارمنی بوده) برای تان شرط و شروط گذاشتند و سعی می کنند در مقاطع حساس از آن برای تحمیل خواسته های نامشروع شان استفاده کنند. “شریکی کاملاً مطمئن” برای “حال و آینده شما” -در این منطقه از خاورمیانه- اینک تنها “اقلیم کردستان عراق” و همین طور “کردستان سوریه” (که فاقد حاکمیت رسمی بوده و دارای دولت محلی است) است. می توانید از پایگاه های تان در آن مناطق استفاده کنید و مردم محلی نیز تا زمانی که احساس کنند، امنیت شان را تأمین می کنید از شما استقبال خواهند کرد. علاوه بر پایگاه های کنونی می توانید پایگاه های جدیدی بزنید و در صورت لزوم پایگاه های سابق را توسعه داده یا مجهزتر سازید. باید در اقلیم کردستان، یکی از پایگاه های هوایی تان را به همان سیستم های پیشرفته اید مجهز سازید که در پایگاه اینجرلیک کردید تا اگر سیاست ندان های ترکیه در مقاطع حساس بخواهند برای دسترسی شما به اینجرلیک دوباره شرط و شروط بگذارند یا دبه کنند، دچار هیچ مشکلی نشوید؛ به خصوص برای آمادگی جهت شرایط به سرعت در حال تغییر خاورمیانه. “همکاریمان با هم تازه آغاز شده و با هم کارهای بسیاری داریم تا برای رسیدن به اهداف مشترک انجام دهیم”. موفق باشید.

 

مقاله قبلیعلی معلم درگذشت
مقاله بعدیقلعه شیاخ؛ شاهکار معماری ساسانی در استان ایلام
دکتر کاوه احمدی علی آبادی
دکتر کاوه‌ احمدی‌ علی‌آبادی‌ تاکنون تحصیلات دانشگاهی را در مقطع دکترای جامعه شناسی (Ph.D) با عنوان دانشجوی ممتاز از تگزاس و مقطع فوق‌ دکترای‌ (Post Doctoral of Philosophy) فلسفه‌ علم‌ به همراه گواهی "ارزیابی کمال" از دانشگاه‌ آبردین‌ (Aberdeen) در داکوتای‌ جنوبی‌ آمریکا به پایان رسانده و و اینک عضو هیئت علمی (ACADEMIC BOARD) دانشگاه آبردین (ABERDEEN) با رتبه پروفسوری (PROFESSORSHIP) است. ایشان موفق به دریافت درجه دانشمندی (scientist) در رشته فلسفه علم با رساله "روش شناسی علم و فلسفه" و انتخاب به عنوان دانشمند برجسته (Distinguished scientist) سال 2008 از طرف دانشگاه آبردین شدند. دارای 14 عنوان کتاب چاپ شده، 6 عنوان در نوبت چاپ، بیش از 45 پژوهش و مقاله علمی از کنفرانس ها و همایش های ملی و بین المللی و فراتر از 120 عنوان مقاله در نشریات کثیرالانتشار بوده و دارای 11 جایزه و لوح تقدیر و سپاس از جشنواره ها و مراکز علمی و آکادمی مختلف است. در حال حاضر ایشان عضو جامعه شناسان بدون مرز (Sociologists without borders (ss هستند.