بایدها و نبایدهای دریافت پیام از فرازمینی‌ها

0
166

انسان همیشه در تلاش بوده است تا نشانه‌ای از حیات در فضا پیدا کند اما تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر پیامی از بیگانگان دریافت کنیم باید آن را بخوانیم یا حذفش کنیم؟

تقریبا نیم قرن پیش فرانک دریک، فضانورد، پروژه «اوزما» اولین جست‌وجوی هوش فرازمینی را در رصدخانه نجومی رادیوی ملی در ویرجینیای غربی را آغاز کرد.

بعد از آن دانشمندان جست‌وجو‌های متعددی را به امید یافتن علائمی از «نشانه‌های تکنولوژی»، شواهدی از حیات پیشرفته فرازمینی، شروع کردند.

اگر همین حالا بشریت پیامی از تمدن‌های فرازمینی دریافت کند، به‌سادگی تبدیل به بزرگ‌ترین رویداد در تاریخ تمدن انسانی می‌شود.

اما مطالعات جدید نشان می‌دهد که دریافت چنین پیامی از موجودات فرازمینی می‌تواند خطر بزرگی برای انسان محسوب شود.

دانشمندان چندین احتمال را مورد بررسی قرار دادند و حتی نحوه محافظت انسان در برابر ویروس‌ها و اسپم‌های مخرب را نیز در نظر گرفتند.

این مطالعه به سرپرستی مایکل هیپک، دانشمند مستقل از رصدخانه آلمان، و جام لنرد، پروفسوری در دانشگاه هاوایی، انجام شده است. این دو نتایج جست‌وجوهای هوش فرازمینی را مورد بررسی قرار دادند.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که تمدن‌های فرازمینی می‌توانند تهدید جدی برای بشریت باشند. محققان برای دهه‌ها وجود یک تمدن فرازمینی را احتمالی ضعیف می‌دانستند. در نتیجه نظریه‌هایی مطرح شد که بیان می‌کرد انسان‌ها نباید به جست‌وجوی حیات فرازمینی بپردازند یا بشر باید اقدامات لازم برای پنهان کردن سیاره از چشم بیگانگان انجام دهد.

به گفته لنرد، هیچ وقت توافقی بین محققان پروژه در جست‌وجوی حیات فرازمینی درباره مزایا یا مضرات موجودات بیگانه صورت نگرفته است. هیچ دلیل خاصی وجود ندارد که فکر کنیم موجودات فرازمینی قصد و نیت خوبی دارند.

به گزارش آنا از ScienceAlert، علاوه بر این، فرض این که پیام بیگانگان می‌تواند تهدیدی برای بشریت باشد، منطقی‌تر است. باتوجه به اندازه کیهان و محدویت‌های اعمال شده توسط نسبیت خاص، راحت‌تر است که برای از بین بردن یک تمدن یک پیام مخرب برای آنها بفرستید تا این که ناوگان جنگی ارسال کنید.