بانک چینی “کونلون” معاملات مالی خود با جمهوری اسلامی را قطع می‌کند

0
202

در پی تهدیدهای آمریکا به اعمال تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی، بانک چینی کونلون اعلام کرده که معاملات مالی خود با جمهوری اسلامی را از هفته آینده قطع خواهد کرد. سهام عمده این بانک متعلق به شرکت ملی نفت چین است.

 به گزارش رویترز به نقل از “منابع معتبر” بانک کونلون چین اعلام کرده است که همه مبادلات مالی خود با جمهوری اسلامی را از تاریخ دوشنبه ۸ آبان‌ماه (۳۰ اکتبر)  متوقف خواهد کرد. این بانک از مشتریان خود خواسته است که تسویه حواله‌های ارزی و تبادلات مالی با جمهوری اسلامی را تا این تاریخ انجام دهند.

بانک کونلون در هفته گذشته مبادلات مالی خود با بانک‌های ملت، پارسیان و سینا را نیز متوقف کرده بود. نام این سه بانک در فهرست اسامی نهاد‌ها و موسسات مالی بود که خزانه‌داری آمریکا در هفته گذشته تحریم آن‌ها را اعلام کرده بود. 

این بانک مهم‌ترین موسسه مالی تبادلات ارزی و تجاری میان جمهوری اسلامی و چین است. مسئولان بانک از مشتریان خود خواسته‌اند  تسویه حواله‌های ارزی خود با جمهوری اسلامی را تسریع کنند.

رویترز در این گزارش که روز سه‌شنبه ۲۳ اکتبر (اول آبان) منتشر شده نوشته مشخص نیست برای چه مدت بانک کونلون به تعلیق سرویس تبادلات مالی با جمهوری اسلامی ادامه خواهد داد. همچنین مشخص نیست که پرداخت خرید نفت جمهوری اسلامی چگونه از این طریق تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

مدیران بانک کونلون از پاسخ مشخص در این باره به خبرنگار رویترز خودداری کرده‌اند.

چین خریدار اصلی نفت جمهوری اسلامی است و تقریبا تمامی پرداخت پول فروش نفت از طریق بانک کونلون انجام می‌گیرد.

چین تا ماه‌ سپتامبر سال میلادی جاری (۲۰۱۸) هر ماه یک ونیم میلیارد دلار نفت از جمهوری اسلامی خریداری می‌کرده است. تمام پرداخت‌های مالی خرید نفت چین از طریق این بانک به جمهوری اسلامی حواله می‌شده است.

شرکت ملی نفت چین با داشتن بیش از ۷۰ درصد از سهام بانک کونلون، بزرگ‌ترین سهامدار این بانک محسوب می‌شود. حدود ۳۰ هزار شرکت چینی مشتری بانک کونلون هستند. مبادلات اصلی و نقل و انتقال‌های مالی جمهوری اسلامی با چین به طور عمده از طریق این بانک انجام می‌شود.

به دلیل تحریم‌های همه‌جانبه واشنگتن علیه جمهوری اسلامی شرکت‌های چینی با ترس از تحت تأثیر قرار گرفتن فعالیت‌های تجاری‌شان در آمریکا، فعالیت‌های خود را در جمهوری اسلامی کاهش داده یا متوقف کرده‌اند.  ‌

یکی از مدیران بانک کونلون در باره مدت زمان معلق ماندن روابط تجاری این بانک با جمهوری اسلامی به رویترز گفت: «این که تا چه زمان خدمات بانکی به جمهوری اسلامی قطع می‌شود، بستگی دارد به وضعیت بین‌المللی از ۵ نوامبر، پس از شروع تحریم‌های جدید آمریکا علیه جمهوری اسلامی.»

قرارداد برجام در سال ۲۰۱۵ به امضا شش کشور بزرگ و جمهوری اسلامی رسید.  دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، پس از به قدرت رسیدن اعلام کرد که آمریکا از برجام خارج می‌شود.

دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی به طور عمده به دلیل دخالت‌ جمهوری اسلامی در درگیری‌های منطقه‌ای سوریه، یمن و عراق و برای متوقف کردن برنامه‌های موشکی بالستیکی جمهوری اسلامی از سوی آمریکا آغاز شده است. مرحله دوم این تحریم‌ها از تاریخ ۱۳ آبان (۴ نوامبر) از سوی آمریکا به اجرا درخواهد آمد.

به گزارش دویچه وله؛ چین با تحریم‌های یک جانبه علیه جمهوری اسلامی مخالف است و از روابط تجاری خود با جمهوری اسلامی دفاع کرده است.