بانک اتریشی اوبربانک هم از ایران خارج می‌شود

0
308

بانک اتریشی اوبربانک روز چهارشنبه ۱۳ ژوئن اعلام کرد به دلیل تحریم‌های آمریکا و افزایش ریسک اقتصادی، به فعالیت‌های خود در ایران پایان می‌دهد. اوبربانک در ماه سپتامبر قراردادی با جمهوری اسلامیبرای حمایت از سرمایه‌گذاری در این کشور امضا کرده بود.

اوبربانک اتریش در ماه سپتامبر گذشته قراردادی با جمهوری اسلامی امضا کرده بود. این قرارداد امکان حمایت مالی از سرمایه‌گذاری شرکت‌های اتریشی یا اروپایی را با دولت جمهوری اسلامی فراهم می‌ساخت.

اوبربانک یکی از نخستین بانک‌های اروپایی بود که پس از آغاز اجرای برجام چنین قراردادی را با دولت جمهوری اسلامی امضا کرد. اما چشم‌انداز فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌های اروپایی در معامله با دولت جمهوری اسلامی پس از خروج دولت ترامپ از برجام تغییر کرد.

با وجود این که کشورهای اروپایی اعلام کردند که به توافق هسته‌ای با دولت جمهوری اسلامی وفادارند، اما شرکت‌های اروپایی نگران افزایش خطر  فعالیت‌های اقتصادی  خود با دولت جمهوری اسلامی هستند.

اوبربانک در وبسایت خود نوشته است: «این بانک مشتریان زیادی دارد و از فعالیت اقتصادی آنها با دولت جمهوری اسلامی پشتیبانی می‌کند. اما تهدیدهای ناشی از تحریم‌های آمریکا برای شرکت‌های اروپایی، ما را ناگزیر می‌سازد که از ایران خارج شویم.»

به گزارش دویچه وله؛ این موسسه وام‌دهنده اتریشی از هم‌اکنون اقدام‌های احتیاطی خود را آغاز کرده و  پروژه‌های تامین مالی خود با دولت جمهوری اسلامی را به حالت تعلیق درآورده است. اوبربانک گفته تنها به آن‌دسته از قراردادهای مرتبط با دولت جمهوری اسلامی وفادار خواهد ماند که تا پیش از ۸ ماه مه ۲۰۱۸ امضا شده باشند.