بالاخره پس از 70 سال تحقیق مشخص شد فسیل 580 ساله متعلق به یک حیوان است

0
481

براساس نتایج تجزیه و تحلیل‌های جدید اعلام شد که فسیل متعلق به دوره ادیاکاران رسما متعلق به یک حیوان است.

چگونگی تکامل حیوانات روی زمین تا حدودی رمزآلود است. می‌دانیم که اکثر نژادهای حیوانات که امروز می‌بینیم 541 میلیون سال قبل و در طی انفجار کامبرین پدیدار شدند اما رکوردهای فسیلی قبل از آن دوره پراکنده است.

اما این بدین معنا نیست که در آن دوره هیچ حیوانی وجود نداشته است. پیش از انفجار کامبرین، گروهی از موجودات عجیب و غریبی وجود داشتند که به طور کلی جانداران ادیاکاران نامیده می‌شدند. اما این که این موجودات دقیقا چه بودند یا چگونه در درخت زندگی جای می‌گیرند یک راز باقی مانده بود. حالا امکان دارد به پاسخ برخی از این سوالات رسیده باشیم.

گروهی از محققان از دانشگاه کمبریج، آکسفورد، بریستول و سازمان زمین‌شناسی بریتانیا تائید کردند که یکی از جانداران عجیب و غریب‌ و سمبلیک ادیاکاران، موجودی که به نام «دیکنسونیا»، به طور رسمی یک حیوان بوده است. این امر نشان می‌دهد که این حیوانات قبل از انفجار کامبرین هم وجود داشته‌اند.

رنه هوکزما، از آکسفورد و سرپرست این پژوهش، در این باره توضیح داد: «دیکنسونیا متعلق به جانداران ادیاکاران است. جانداران ادیاکارن مجموعه‌ای از ارگانیزم‌های نرم‌تن بودند که تقریبا 580 تا 540 میلیون سال قبل در دریاهای جهانی زندگی می‌کرده‌اند. با وجود این که تقریبا 200 گونه متفاوت از این جانداران وجود دارد، آنها هنوز مرموز و ناشناخته هستند چراکه تعداد انگشت‌شماری از آنها به ارگانیسم‌های زنده یا منقرض‌شده شباهت دارند. بنابراین این موضوع که دقیقا چه چیزی بودند یا چگونه به ارگانیسم‌های امروزی مرتبط می‌شوند، یکی از راز و رمزهای قدیمی دیرینه‌شناسی است».

جانداران ادیاکاران گیج‌کننده هستند چون چیز دیگری مانند آنها وجود ندارد. در ابتدا گمان می‌شد که آنها، حیوانات چندسلولی پیچیده یا چند یاخته‌ای باشند. توجیهات قبلی هرگز مناسب به نظر نمی‌آمدند چراکه دیکنسونیا شکل عجیبی دارد و شبیه به بیضی راه راه است.

636413836111209637

ویژگی‌های دیکنسونیا برای اولین بار در سال 1947 توصیف شد و در آن زمان در دسته چتردریایی قرار گرفت. این جانور با یک کرم، پولیپ و حتی یک قارچ نیز اشتباه گرفته شد.

این حیوان چندین ویژگی مشترک با ارگانیسم‌های امروزی دارد. طبقه‌بندی جدید آن به عنوان حیوان براساس رشد این جانور است. محققان تصمیم گرفتند که این بار با توجه به پروسه توسعه و رشد دیکنسونیا، آن را طبقه‌بندی کنند.

همانطور که می‌بینید بدن دیکنسونیا به بخش‌های مختلف تقسیم شده است. دانشمندان با شمارش و اندازه‌گیری این بخش‌ها و قرار دادن آن دربرابر سن ارگانیسم، مدل کامیپوتری را خلق کردند که می‌تواند نحوه رشد جانور در طی سالیان را ترسیم کند.

به گزارش آنا به نقل از sciencealert، پژوهشگران همچنین دریافتند که این موجود برای سال‌ها به طرف اشتباهی قرار گرفته است. البته این بار اول نیست که چنین اتفاقی می‌افتد. دو سال قبل، محققان متوجه شدند که یک فسیل متعلق به دوره پرکامبرین به صورت پشت و رو مطالعه می‌شده است.