بازداشت یک فعال مدنی اهل کردستان یک ماه پس از بازگشت به ایران

0
163

خواهر افشین شیخ‌الاسلامی وطنی فعال سیاسی کرد و مقیم آمریکا گفت برادرش یک ماه پس از بازگشت به ایران روز ۲۸ بهمن ۹۷ در خانه پدری‌‌اش در سنندج بازداشت شده است.

نگین شیخ‌الاسلامی وطنی، خواهر این فعال اهل کردستان ایران گفت آنها هیچ اطلاعی از نهاد بازداشت‌کننده، محل نگهداری و اتهام او ندارند. طی ۹ روز بازداشت، افشین شیخ‌الاسلامی وطنی تنها یک بار با مادرش تماس تلفنی کوتاه در حد احوالپرسی داشته است.

خواهر افشین شیخ‌الاسلامی وطنی که ساکن سوئد است درباره نحو بازداشت برادرش گفت: «چند مامور روز ۲۸ بهمن ماه وارد خانه پدر افشین شدند. در آن زمان پدر و مادر و عموی افشین به همراه چند تعمیرکار در خانه بودند. ماموران اول به تفتیش خانه پرداختند و بعد افشین را با خود برده‌اند.»

نگین شیخ‌الاسلامی درباره اینکه آیا ماموران در زمان ورود خانه حکمی نشان داده‌اند گفت:‌ «برگه‌ای را فقط به برادرم نشان دادند اما بقیه اعضای خانواده این قدر ترسیده بودند که از ماموران نخواسته‌اند حکم را به آنها هم نشان دهند. پنج یا شش روز پس از بازداشت افشین به خانه زنگ می‌زند و با مادرم در حد یک دقیقه صحبت می‌کند. مادرم می‌گفت این قدر از صدای افشین خوشحال شده که یادش رفته بپرسد کجاست و او هم چیزی نگفته است.»

افشین شیخ‌الاسلامی متولد اول اسفند ۱۳۵۷، مهندس عمران است و از سال ۲۰۱۵ میلادی به آمریکا مهاجرت کرده اما در طی سال‌های گذشته بارها به ایران برای دیدن خانواده‌اش سفر کرده است. او پیش از این دو بار دیگر بازداشت شده و به یک سال حبس تعزیزی نیز محکوم شده است.

نگین شیخ‌الاسلامی درباره فعالیت‌های اخیر برادرش گفت: «افشین قبلا فعال سیاسی بود، فعالیت‌هایش نیز بیشتر شامل اظهارنظرهای سیاسی و مدنی و شرکت در اعتراضات مردمی در سنندج بود. اما او در دو سه سال اخیر هیچ‌گونه فعالیت سیاسی نداشت. من مهاجرت کردم و مادر و پدرم بیمار و مسن هستند بنابراین افشین کاری نمی‌کرد. تنها فعالیتش غیر از کار حرفه‌ایش در امور خیریه و کارهای مربوط به محیط زیست و پاکسازی طبعیت و درخت‌کاری معطوف می‌شد.»

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ خواهر این شهروند اهل کردستان درباره درخواستش از مقامات قضایی سنندج گفت: «افشین کار خلافی در جهت امنیت نظام انجام نداده است اما به هر دلیلی می‌خواهند او را نگه دارند ما درخواست‌مان اولا اعلام عنوان اتهامی اوست، اینکه بدانیم به چه علتی او بازداشت شده و بعد خواستار اجرای روند عادلانه قضایی برای او هستیم و اینکه خواستار ملاقات والدینم با افشین هستیم. ملاقات مادر و پدرم با او امنیت ملی را به خطر نمی‌اندازد فقط جان و روح یک پیرمرد و پیرزن را نجات می‌دهد.»