بازداشت مجدد احسان مازندرانی بدون دلیل مشخص و شروع اعتصاب غذای او در اعتراض به دستگیری خود

0
176

احسان مازندرانی، روزنامه نگاری که در تاریخ ۲۳ بهمن ماه ۱۳۹۵ با حکم رسمی و پس از پایان دوران محکومیت خود از زندان اوین آزاد شد ظهر روز ۲۲ اسفند ماه مجددا در منزلش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. سام حسینی، برادر همسر آقای مازندرانی با تایید این خبر گفت: «ماموران در پاسخ به اینکه چرا احسان را دوباره بازداشت و با خود می برند، فقط گفته اند اشتباه شده و نباید آزاد می شد.» به گفته وی، یکی از ماموران طی بازداشت به او شوک الکتریکی وارد کرده و او را کشان کشان وارد اتومبیل کرده اند در حالیکه یکی از دمپایی‌های او جلوی در خانه از پایش درآمده و جا مانده است.

به گفته آقای حسینی، این روزنامه نگار در اعتراض به «روند غیرقانونی، سیاسی و خودسرانه» بازداشت خود از همان لحظه اعلام کرده دست به اعتصاب غذا خشک می زند.

سام حسینی با اظهار اینکه این روزنامه نگار از زمان آزادی تا کنون که ۲۹ روز می گذرد هیچ فعالیتی نداشته است گفت: «او پس از آزاد شدن تا الان بیکار بود و هیچ فعالیتی نداشت. ماموران به او فقط گفته اند که اشتباه شده و نباید آزاد می شده است. یعنی پس از یکماه آزادی تازه فهمیده اند که نباید آزاد می شده و حالا ما نمی دانیم او برای چه مدتی داخل زندان خواهد ماند.» 

احسان مازندرانی به همراه سه روزنامه نگار دیگر آفرین چیت ساز، سامان صفرزایی، عیسی سحرخیز روز ۱۱ آبان ماه طی پروژه نفوذ از سوی ماموران حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد. او در اواخر اسفند ماه ۱۳۹۴ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمد مقیسه به دو اتهام «تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» محاکمه و پس از آن به هفت سال حبس محکوم شد. دادگاه تجدید نظر این روزنامه نگار در تاریخ ۲۶ تیرماه ۱۳۹۵ در شعبه ۳۶۶ دادگاه تجدید نظر برگزار شد، بعدتر به وکیلش ابلاغ شد که در دادگاه تجدید نظر به دو سال حبس کاهش یافت. با این حال طبق برگه حکمی که به او بعدتر رسیده معلوم می شود این روزنامه نگار به یکسال و یک ماه و ۱۲ روز حبس در دادگاه تجدید نظر محکوم شده است. او در تاریخ ۲۳ بهمن ماه ۱۳۹۵۵ از زندان اوین پس از پایان دوران محکومیتش آزاد شد.

برادر همسر احسان مازندرانی با اظهار اینکه طبق حکم این روزنامه نگار در تاریخ ۲۳ بهمن ماه ۱۳۹۵ پس از یک سال و یک ماه و ۱۲ روز از زندان آزاد شده است، گفت: «احسان در دادگاه بدوی به هفت سال زندان محکوم شد و بعدتر به وکیلش و خودش در زندان ابلاغ شد که حکم دادگاه بدوی در دادگاه تجدید نظر به دو سال حبس کاهش یافته است اما وقتی حکم به دست او داخل زندان رسید، نوشته شده بود که او به یکسال و یک ماه و ۱۲ روز زندان محکوم شده است. احسان دو بار نامه به خانم فتانه فتاحی، رییس اجرای احکام دادگاه فرهنگ و رسانه نوشت و توضیح داد که این حکم با آنچه به او و وکیلش ابلاغ شده است، متفاوت بوده و خانم فتاحی در پاسخ نوشت که حکم همین است و حتما اشتباه ابلاغ شده است.»

سام حسینی همچنین درباره نحوه بازداشت این روزنامه نگار گفت: «حوالی ظهر ماموری با او تماس می گیرد و می خواهد که به پارکینگ خانه برود. وقتی احسان به آنجا می رود می بیند چند مامور حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران حضور دارند بعد با خود احسان وارد خانه می شوند. در بحثی که صورت می گیرد یکی از ماموران به نام مهدی بهاری البته اگر نامش مستعار نباشد به احسان شوک الکتریکی وارد کرده است.»

به گزارش حبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران؛احسان مازندرانی روزنامه نگار و فارغ التحصیل دانشکده خبر است که در سال ۱۳۹۲ به سمت مدیرمسئولی روزنامه فرهیختگان رسید. او پیش از این نیز در اسفند ۹۱ در پی موج بازداشت روزنامه نگاران در دفتر روزنامه اعتماد بازداشت و پس از حدود سه هفته با سپردن وثیقه از بند ۲۰۹ زندان اوین آزاد شد. آقای مازندرانی در طی دوران حبس خود چندین بار در اعتراض به وضعیتش و حکم هفت سال حبس دادگاه بدوی دست به اعتصاب غذا زده بود.