ایندیپندنت: هیأت خارجی تنها از «لوکس‌ترین» بخش زندان اوین دیدن کرد

0
181

مقامات ایران هفته پیش هیأتی متشکل از دیپلمات های خارجی را به بازدیدی از زندان اوین در تهران دعوت کردند.

بنا به مقاله ای در نشریه ایندیپندنت نوشته رها بحرینی، محقق سازمان عفو بین الملل، جمهوری اسلامی هفته گذشته از یک هیأت دیپلماتیک خارجی متشکل از ۴۵ نماینده از اروپا، آسیا، آفریقا، و آمریکای جنوبی دعوت به دیدار از بخش هایی از زندان اوین در تهران کرد.

رهای بحرینی در مقاله ای در ایندیپندنت با عنوان «جمهوری اسلامی لوکس‌ترین بخش یکی از مخوف‌ترین زندانهای کشور را برای هیأتی خارجی به نمایش گذاشت» می نویسد این دیدار برای کارشناسان زندان و یا فعالان حقوق بشری صورت نگرفته بود.

بنا به نشریه ایندیپندنت، هیأت خارجی تنها از بخش هایی از اوین دیدار کردند که در بهترین شرایط ممکن بسر می برد و میزگردی که برای بحث‌ و گفت‌وگو برگزار شده بود نیز در باغ سرسبز این زندان صورت گرفت که به نقل از خانم بحرینی، چیزی بیش از یک مانور روابط عمومی رژیم نبوده است.

اما تنها چند روز پس از ملاقات هیأت خارجی از زندان اوین، رسانه های دولتی جمهوری اسلامی مطالب متعددی درباره سیستم بسیار پیشرفته زندان اوین منتشر کردند که گویا تحسین مقاماتی از هند، اندونزی، و کره جنوبی را به دنبال داشته است.

اما بنا به ایندیپندنت، آنچه در این روایت ها به آن اشاره نشده این است که زندان اوین محوطه ای بسیار بزرگ دارد و از ساختمان های متعددی تشکیل که شرایط آنها با یکدیگر فرق دارد.

هیأت خارجی تنها از بخش هایی از ساختمان های شماره ۴ و ۷ اولین دیدار کردند که محل نگهداری زندانیان دارای تمکن مالی و متهم به جرایم مالی است، بخش هایی با هزینه خود این زندانیان توسعه و بهبود یافته تا شرایط بهتری برای آنها فراهم سازد. آرایشگاه، ورزشگاه، کتابخانه، و رستوران هایی که این هیأت از آنها دیدار کرده اند تنها در دسترس زندانیان ساختمان شماره ۷ اوین است.

اما بنا به تحقیقاتی که ایندیپندنت به آن اشاره دارد، شرایط بیشتر بخش های اوین غیرانسانی و آلوده است. ازدیاد جمعیت، محدودیت دسترسی به آب گرم، عدم تهویه مناسب هوا، و رخنه سوسک و موش در زندان از جمله معضلات بیشتر بخش های زندان اوین محسوب می شود که از دید هیأت خارجی پنهان مانده است.

از سوی دیگر، در دیدار هفته گذشته، ورود هیأت دیپلماتیک خارجی به بخش هایی از زندان اوین که تحت کنترل وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران قرار دارد منع شده بود، بخش هایی که در آن زندانی ها زمان طولانی در سلول انفرادی بسر برده و تحت شکنجه قرار می گیرند.

پس از دیدار هفته گذشته هیأت خارجی از زندان اوین، کاظم غریب آبادی، معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضاییه جمهوری اسلامی، اعلام کرد شرایط زندان اوین با بالاترین استانداردهای زندانها در کشور ساخته شده و زندانیان به «تسهیلات پزشکی دسترسی کامل» دارند، ادعایی که با گزارش سال گذشته مبنی بر اینکه زندانیان سیاسی اوین به خدمات پزشکی دسترسی ندارند مغایرت دارد.

به گفته رها بحرینی، دیدار هیأت خارجی از زندان اوین تنها یک «نمایش سیاسی» به منظور تبلیغات برای رژیم بوده است که در آن از دیپلمات های خارجی استفاده شده است.

به گزارش صدای آمریکا؛ به نوشته خانم بحرینی، این مقام های خارجی باید به شکنجه و بدرفتاری با زندانیان در زندان های ایران، و همچنین حبس توجیه‌ناپذیر فعالان حقوق بشری و منتقدان صلح‌طلب نظام اعتراض کرده و از جمهوری اسلامی بخواهند تا درهای اوین و دیگر زندان های کشور را برای تحقیقات بیشتر از سوی گروه های بین المللی ناظر باز کنند.