ایرباس قرارداد فروش ۱۰۰ فروند هواپیما به ایران را تائید کرد

0
184

شرکت ایرباس فرانسه روز پنج‌شنبه امضای قرارداد فروش هواپیما به ایران را تائید و جزئیات آن را اعلام کرد.

به گزارش خبرگاری های داخلی، خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه به نقل از دو فرد مطلع نوشته است که قرارداد رسمی فروش هواپیماهای ایرباس به ایران دیروز امضا شد.

بر اساس این قرارداد، ایران قصد دارد تا سقف 100 فروند هواپیمای مسافربری از این شرکت فرانسوی خریداری کند.

بر اساس گزارش‌های غیررسمی که پیش از این منتشر شده، قرار است ایرباس تا اردیبهشت سال آینده چند فروند از این هواپیماها را تحویل دهد.

ایرباس یکی از اولین شرکت‌هایی بود که بعد از امضای توافق هسته‌ای میان ایران و گروه موسوم به 1+5، با ایران تفاهمنامه امضا کرد.

با وجود گذشته حدود یک سال از آن زمان، تعلل آمریکا در صدور مجوزهای لازم و پابرجا بودن مشکلات بانکی تاکنون مانع اجرایی شدن این قرارداد شده است.

به نوشته رویترز، انتظار می‌رود اولین فروند از هواپیماهای ایرباس، نیمه ژانویه (ماه آینده میلادی)، یعنی پیش از ادای سوگند «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور جدید آمریکا به ایران تحویل داده شود.

ترامپ پیش از این از توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرده و پیروزی وی در انتخابات تردیدهایی را در مورد آینده قراردادهای تجاری با ایران ایجاد کرده است.

رویترز به نقل از دیپلمات‌ها نوشته است که قرارداد فروش هواپیماهای ایرباس به ایران از یک سو «حسن روحانی» رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی را از لحاظ سیاسی تقویت کرده و از سوی دیگر برای هواپیماهای ایرباس که سفارش خرید آن‌ها از سوی مشتریان آمریکای جنوبی و دیگر نقاط جهان به دلیل مشکلات مالی لغو شده، مشتری تازه‌ای دست و پا می‌کند.

ایرباس قرارداد را تائید کرد

شرکت ایرباس هم با صدور بیانیه‌ای امضای قرارداد فروش ۱۰۰ فروند هواپیمای مسافربری به ایران را تائید کرد و این توافقنامه را یک «نقطه عطف» توصیف کرد.

بر اساس این قرارداد، قرار است از ابتدای ۲۰۱۷ به بعد، به مرور ۴۶ فروند ایرباس ۳۲۰، ۳۸ فروند ایرباس ۳۳۰ و ۱۶ فروند ایرباس ۳۵۰ XWB به ایران تحویل داده شود.