ایران گلزن‌تر از بیست کشور در تاریخ جام ملت‌های آسیا

0
311

تیم ملی کشورمان همواره به عنوان یکی از قدرت‌های اصلی جام ملت‌های آسیا در ادوار مختلف شناخته شده و با ارائه بازی‌های هجومی سهم به سزایی در آمار گل‌ای به ثمر رسیده در این رقابت‌ها در تمامی ادوار داشته است.

جام ملت‌های آسیا در شرایطی در امارات در حال برگزاری است که تا پیش از شروع این مسابقات ۸۵۷ گل در شانزده دوره قبلی این بازی‌ها به ثمر رسیده بود. تا پایان یازدهمین روز جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ (پایان بازی‌های مرحله گروهی در گروه‌های اول و دوم) ۷۴ گل در ۲۸ بازی برگزار شده به ثمر رسید تا مجموع گل زده تاریخ جام ملت‌های آسیا به ۹۳۱ گل برسد.

تیم ملی ایران با اینکه بیش از ۴۰ سال در انتظار کسب عنوان قهرمانی در جام ملت‌های آسیا است، اما با این وجود همواره یکی از قدرت‌های اصلی این رقابت‌ها شناخته می‌شود که با ارائه بازی‌های هجومی سهم به سزایی در افزایش گل‌های زده در تاریخ جام ملت‌های آسیا دارد. ایران به همراه کره جنوبی بیشترین حضور در جام ملت‌ها را داشته و در ۱۳ دوره این بازی‌ها ۶۲ بار به میدان رفته اند؛ اما عملکرد ایران از نظر گلزنی بسیار بهتر از کره جنوبی بوده و تا کنون ۱۲۶ بار دروازه حریفان را باز کرده که ۲۴ گل بیشتر از کره ای‌ها به ثمر رسانده است.

تا کنون ۳۵ تیم مختلف در تاریخ جام ملت‌های آسیا موفق به حضور در این رقابت‌ها شدند، اما بیش از ۱۳ درصد مجموع گل‌های جام ملت‌های آسیا به نام تیم ملی کشورمان به ثبت رسیده که آمار فوق العاده‌ای به حساب می‌آید. اختلاف گل‌های زده تیم ملی با سایر تیم‌ها به اندازه‌ای است که بعید به نظر می‌رسد که حتی کره جنوبی به عنوان دومین تیم برتر از نظر تعداد گل زده (با ۱۰۲ گل)، تا چند دوره آینده بتواند به آمار ایران برسد.

آمار گلزنی ایران به تنهایی بیشتر از مجموع گل‌های زده بیست تیم مختلف شرکت کننده در جام ملت‌های آسیا در ادوار مختلف می‌باشد؛ ایران حتی در ادواری که در کسب عنوان قهرمانی ناکام بوده، اما همواره بازی‌های هجومی را به نمایش گذاشته و باعث جذابیت بیشتر این رقابت‌ها شده که یکی از بهترین نمونه‌های آن بازی‌های ایران در جام ملت‌های ۱۹۹۶ در امارات بود.

پس از هفتمین دوره جام ملت‌های آسیا که در سال ۱۹۸۰ به میزبانی کویت برگزار شد، بالاترین میانگین گل زده در یازدهمین دوره این رقابت‌ها در سال ۱۹۹۶ (نخستین میزبانی امارات در جام ملت‌های آسیا) به ثبت رسید که به طور میانگین ۳ گل در هر بازی به ثمر رسید که تیم ملی کشورمان با وجودی که در جایگاه سوم این رقابت‌ها قرار گرفت، اما با ۱۴ گل زده عملکردی به مراتب بهتر از سایر تیم‌ها داشت و حتی از تیم قهرمان آن دوره یعنی عربستان سعودی، ۳ گل بیشتر به ثمر رساند.

نود گزارش داد؛ در هفدهمین دوره جام ملت‌های آسیا، امارات می‌تواند بار دیگر خاطرات خوش گذشته را برای ایرانی‌ها زنده کرده و مثل سال ۱۹۹۶ بازی‌های ماندگار و فراموش نشدنی را به تاریخ جام ملت‌های آسیا پیوست کند. کسب دو پیروزی در دو بازی نخست با ۷ گل زده و بدون گل خورده می‌تواند برای فوتبال دوستان ایرانی نویدبخش بوده و آن‌ها را برای رسیدن به آرزوی ۴۳ ساله شان در کسب عنوان قهرمانی امیدوارتر از قبل کند.