ایران و ۱+۵ به توافق جامع اتمی دست یافتند

0
482

خبرگزاری های رویترز و اسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات های ایرانی و غربی از توافق ایران و کشورهای ۱+۵ بر سر متن نهایی توافق جامع اتمی ایران خبر می دهند.

این توافق تاریخی به دنبال بیش از دو هفته مذاکرات فشرده میان وزیران خارجه ایران و شش کشور مذاکره کننده  در هتل کوبورگ وین حاصل شد و به این ترتیب می توان گفت بیش از دو دهه مذاکرات پرتلاطم بین المللی برای رفع نگرانی از دستیابی ایران به سلاح اتمی، به نتیجه رسیده است.

به گزارش صدای آمریکا، سخنگویان وزارت خارجه آمریکا و اتحادیه اروپا اعلام کردند که آخرین جلسه هماهنگی وزرای خارجه ۱+۵ و جمهوری اسلامی ساعت ۱۰:۳۰ صبح به وقت وین  و سپس کنفرانس مطبوعاتی در مرکز رسانه های اتریش برگزار می شود.

پیشتر گمانه زنی ها بر این بود که در توافق جامع ایران قبول می کند که در ازای رفع کامل تحریم های اقتصادی سازمان ملل متحد و کشورهای قدرتمند جهان، برنامه اتمی خود را محدود کند و تحت نظارت بازرسان بین المللی درآورد.

توافق اخیر، مصالحه ای تاریخی است که پس از ۱۲ سال مذاکرات سخت و پیچیده میان قدرت های جهانی و ایران حاصل شده است. منقدان دست راستی مذاکرات در ایران و آمریکا شدیدترین انتقادها را به روند مذاکرات وارد کرده اند.