ایران در نشست بررسی آینده “سیاسی” موصل در پاریس شرکت می‌کند

0
157

در نشستی که به ميزبانی دولت فرانسه به منظور بررسي آينده سياسی موصل -دومين شهر بزرگ عراق- پنج شنبه ٢٠ اكتبر، در پاریس برگزار خواهد شد، ایران نیز حضور خواهد داشت.عمليات بازپس گيری شهر موصل از نيروهاي دولت اسلامی (داعش) از روز دوشنبه ١٧ اكتبر آغاز شد.

بعد از ظهر روز چهارشنبه ١٩ اکتبر/٢٨ مهر، رومن نادال سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه خبر داد که ایران برای شرکت در نشست بین المللی در باره شهر موصل دعوت شده است. این نشست در سطح وزیران و به ریاست وزیر خارجۀ فرانسه برگزار خواهد شد. کشورهای عرب حوزۀ خلیج فارس و ترکیه هم در اجلاس شرکت دارند.

ژان مارك ارو، وزير امور خارجه فرانسه، با اعلام اين خبر گفت: عمليات بازپس گيری موصل نه تنها بايد به پيروزی برسد بلكه بايد دستيابی به صلح را نيز به همراه داشته باشد.

وزير امور خارجه فرانسه با تاكيد بر لزوم شكست داعش گفت: پس از شكست داعش در موصل بايد شرايط برای برقراری صلحی پايدار فراهم شود. وی افزود: برقراري صلحی پايدار كه بار ديگر به درگيری های ميان گروه های مسلح كوچكتر يا شبه نظاميان نيانجامد.
ژان مارك ارو متذكر شد: دستيابی به صلح پايدار بايد با آمادگي برای مراحل بعدی سياسی و مديريت سياسي آن همراه باشد که نيازمند گفتگو ميان تمامی طرف‌های درگير به ويژه دولت عراق و كشورهای ائتلاف است

.

حیدر العبادی: تنها نیروهای عراقی وارد موصل می‌شوند

در ادامه نبرد برای بازپس گيری شهر موصل از شورشيان داعش، حيدر العبادی، نخست وزير عراق می گويد تنها ارتش و نيروهای عراقی وارد شهر موصل خواهند شد. اظهارات نخست وزير عراق در واكنش به ابراز نگراني‌ها نسبت به احتمال بروز خشونت از سوی نيروهای شيعه نسبت ساكنان سنی موصل مطرح می‌شود. برخی گزارش‌ها از حضور نيروهای حشدالشعبی در عمليات بازپس‌گيری موصل در كنار پيشمرگ‌های كرد خبر می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ ژنرال گری ولسكی، فرمانده عمليات زمينی ارتش امريكا در عراق در گفتگو با شبكه خبری ان بی سی، شمار شبه‌نظامیان گروه موسوم به حکومت اسلامی در موصل را بین سه تا پنج هزار نفر برآورد کرده‌است. همزمان نسبت به استفاده داعش از صدها هزار ساكن موصل به عنوان سپر انسانی ابراز نگرانی شده است.