اولین پرواز مستقیم تهران-بلگراد: صدها ایرانی‌ها به صربستان پناهنده شده‌اند

0
267

اولین پرواز شرکت هواپیمایی ایران‌ایر از تهران به مقصد بلگراد، پایتخت صربستان، پس از بیست و هفت سال وقفه، روز شنبه دهم مارس، انجام شد. این درحالی است با پناهنده شدن صدها جهانگرد ایرانی در ماه‌های گذشته، صرب‌ها نگران افزایش بحران پناهجویی در کشور خود هستند.

قرار است که هواپیماهای ایران‌ایر دوبار در هفته میان دو پایتخت ایران و صربستان تردد کنند، رسانه‌های صرب اعلام کرده‌اند که همه بلیط‌های این پرواز تا پایان تابستان 2018 به فروش رفته است.

همچنین قرار است قشم‌ایر، دیگر شرکت هواپیمایی ایرانی، در نوزدهم ماه مارس خط هوایی تهران-بلگراد را راه‌اندازی کند.

انجام این پروازها به دنبال توافق لغو ویزای توریستی است که در ماه اوت 2017 به امضا رسید.

به گزارش اینفو پارک، یک سازمان غیردولتی که در زمینه بحران پناهجویی فعال است، اعلام کرده‌ که با انجام این پروازها، هر هفته 600 شهروند ایرانی به بلگراد سفر خواهند کرد، اما این سازمان هشدار داده که اکثر این مسافران که کاملا به صورت قانونی وارد صربستان می‌شوند، راه پناهندگی را پیش می‌گیرند و در تلاش هستند که خود را به کشورهای عضو اتحادیه اروپا نظیر آلمان و فرانسه برسانند.

خبرگزاری فرانسه از بلگراد گزارش داده که از هفت هزار ایرانی که از زمان لغو ویزا، وارد صربستان شده‌اند، 485 نفر درخواست پناهندگی کرده‌اند.

با این حال، وزیر تجارت صربستان گفت که مقامات دو کشور این موضوع را بررسی خواهند کرد و نظارت‌ها در این زمینه در تهران افزایش خواهد یافت. همچنین چندین توافق دوجانبه برای کاهش بحران مهاجران غیرقانونی به امضا خواهد رسید.

هزاران پناهجو که اکثریت آنان از کشورهای خاورنزدیک و میانه هستند، به صربستان، یکی از کشورهای حوزه بالکان می‌آیند تا خود را به اروپای غربی برسانند، اما با بسته شدن مرزها در ابتدای سال 2016، هزاران نفر از این پناهجویان در صربستان متوقف شده‌اند و مشکلاتی را برای این کشور به وجود آورده‌اند.