انتقال محموله‌های مشکوک از یک کشتی جمهوری اسلامی در سواحل یمن

0
595

دوربین گزارشگر تلویزیون «العربیه» روز یکشنبه 30 سپتانبر 2018 تصاویری از تحرکات مشکوک یک کشتی دولت جمهوری اسلامی در نزدیکی سواحل یمن که محموله‌هایی را در اختیار یک قایق‌ سریع السیر دیگر به نام زرین  قرار می داد، را تصویربرداری کرده است.

کشتی دولت جمهوری اسلامی موسوم به «ساویز» از 3 سال پیش در آب‌های بین المللی دریای سرخ در نزدیکی سواحل یمن لنگر انداخته است. توقف این کشتی که هیچگونه ماموریت علمی یا پژوهشی نداشته از چند سال پیش مورد شک و تردید بسیاری از سازمان‌های کشتیرانی در منطقه شده است.

به نظر می رسد که جمهوری اسلامی طی سه سال گذشته کشتی مذکور را به صورت زاغه‌ای برای نقل و انتقال اسلحه برای حوثی‌ها بکار گرفته است.

این کشتی از زمان آغاز جنگ در یمن تحت پوشش فعالیت‌های تجاری برای شبه نظامیان حوثی‌ اسلحه انتقال می داد. پیشتر برخی کارشناسان نظامی دولت جمهوری اسلامی توسط این کشتی و با کمک قایق‌های حوثی‌ها از دولت جمهوری اسلامی وارد یمن شدند.

کشتی «ساویز» دولت جمهوری اسلامی به عنوان یک کشتی تجاری در «سازمان بین المللی دریایی» وابسته به سازمان ملل متحد (IMO) ثبت شده است. این کشتی طی سه سال گذشته در آبهای دریای سرخ در فاصله 87 مایل دریایی از یمن لنگر انداخته است.

اين نوع کشتی ها به طول 150 متر هستند و در کار تجارت از آنها استفاده می شود اما دولت جمهوری اسلامی با مجهز کردن این نوع کشتی به اسلحه آن را برای انتقال اسلحه برای حوثی‌ها مبدل کرده است.

طبق تصاویری که دوربین العربیه آن را ارائه داده است این کشتی دارای دو قایق نظامی و بیش از 16 ابزار نظامی مانند رادارهای شناسایی سطحی و هوایی، دستگاه‌های استراق سمع و همچنین یک سیستم پیشرفته نظامی و فضایی است که ماهیت آن با کشتی‎های تجاری سازگار نیست.

گزارشگر العربیه در یمن پس از مشاهده عملیات انتقال محموله‌های مشکوک از این کشتی به قایق سریع السیر دیگر به نام «ارزین» با استفاده از هلیکوپتر‌های ائتلاف عربی بر فراز این کشتی رفته و تمام عملیات قاچاق اسلحه را بوسیله دوربین العربیه تصویربرداری کرده است.

به گزارش العربیه؛ به گفته سازمان کشتیرانی وابسته به سازمان ملل، لنگر انداختن یک کشتی به مدت سه سال در دریا آنهم بدون داشتن ماموریت تحقیقات علمی ثبت شده امری «غیر طبیعی و مشکوک» است.