انتقاد پرزیدنت ترامپ از توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی و جان کری

0
172

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز دوشنبه ضمن انتقاد دوباره از توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی که در دولت پیشین آمریکا حاصل شد، گفت ظاهرا وزیر خارجه دولت باراک اوباما، از بانیان این توافق، در اندیشه ریاست جمهوری است.

پرزیدنت ترامپ در پیامی در توئیتر نوشت، «می‌بینم که جان کری، پدر توافق (هسته‌ای با) جمهوری اسلامی که اکنون ملغی شده است، به فکر نامزدی برای (انتخابات) ریاست جمهوری است. من باید خیلی خوش شانس باشم.»

جان کری، وزیر خارجه پیشین ایالات متحده، در گفت‌وگوهای شش قدرت جهانی با جمهوری اسلامی، برای رسیدن به یک توافق جامع بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی نقش عمده‌ای داشت و عملا مذاکرات بین او و همتای جمهوری اسلامی اش برگزار شد.

دونالد ترامپ در زمان نامزدی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۱۶، از ابتدا مخالف این توافق بود، و پس از پیروزی و راهیابی به کاخ سفید خواستار مذاکره مجدد و اصلاح این توافق شد.

به گزارش صدای آمریکا؛ پرزیدنت ترامپ در نهایت، با این استدلال که جمهوری اسلامی با ادامه برنامه موشکی و اقدامات بدخواهانه اش در منطقه خاورمیانه روح برجام را نقض می‌کند، در هشتم ماه مه (هجدهم اردیبهشت ماه) سال جاری از توافق خارج شد.