اعتصاب غذای اجباری نزار زکا به دلیل تاخیر در درمان پزشکی

0
237

وکیل آمریکایی نزار زکا، شهروند لبنانی که در زندان اوین با حکم ۱۰ سال حبس روبه‌رو است گفت موکلش به دلیل شدت بیماری‌ از روز ۲۹ سپتامبر قادر به باز کردن دهانش و حتی خوردن غذا نیست و در شرایط اعتصاب غذای اجباری به سر می‌برد. به گفته جیسون پابلت، این زندانی در تماس تلفنی با خانواده‌اش در لبنان گفته او نیاز فوری برای انتقال به بیمارستان و درمان دارد. نزار زکا طبق آن‌چه به خانواده‌اش گفته است سمت چپ صورتش چند برابر بزرگ‌تر از سمت راست صورتش شده است.

جیسون پابلت گفت: «پس از پایان اعتصاب غذای نزار زکا در تاریخ ۲۹ جولای، سه پزشک متخصص پس از معاینه نزار اعلام کردند به دلیل خونریزی شدید معده او باید به بیمارستان که تجهیزات پزشکی مورد نیاز وجود دارد منتقل شود. آن‌ها درخواست انتقال سریع او را به بیمارستان دادند. با این حال پس از گذشت دو ماه و افزایش خونریزی و وخامت حال این زندانی هنوز شخصی به نام حاج مرادی که او را معاون دادستان می‌نامند از انتقال نزار به بیمارستان و درمانش مخالفت می‌کند.»

وکیل نزار زکا گفت: «ما از صلیب سرخ بین‌المللی تقاضای ورود سریع به این قضیه را داریم و همین‌طور از تمام نهادهای حقوق بشری درخواست کمک می‌کنیم.»

پیش از این جیسون پابلت در تاریخ ۱۷ شهریور ۹۶ با اظهار نگرانی از وضعیت موکلش و نیاز به درمان او از فشار برای اعتراف اجباری گفته بود: «دیروز رییس زندان اوین کاغذی را به او داده تا امضا کند. متن به زبان فارسی بوده و هیچ‌کس هم برای او ترجمه نکرده، از آن‌جایی که نزار نمی‌دانسته این اعتراف‌نامه است یا چیزی مربوط به امورات پزشکی او امضا نکرده است. قبلا هم گفتم که سعی می‌کنند از او اعتراف بگیرند و چندین بار از او خواسته‌اند تا متنی به زبان فارسی را امضا کند. نزار هرگز چیزی را تا از محتوایش مطلع نشود امضا نخواهد کرد. این حق اوست که بداند چه چیزی را باید امضا کند.»

نزار زکا، شهروند لبنانی مقیم آمریکا، نایب رییس اتحادیه جهانی فناوری اطاعات (ویتسا) و دبیر کل «سازمان عربی فناوری اطلاعات و ارتباطات- اجمع» است. آقای زکا روز ۲۴ شهریور ماه ۱۳۹۴ به دعوت مسئولان «همایش بین المللی نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار»به ایران سفر کرد اما در تاریخ ۲۷ شهریور ماه در فرودگاه بازداشت شد. با این حال خبر بازداشت او تا دو ماه پس از بازداشتش، رسانه‌ای نشد.

به کزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ این شهروند لبنانی و فعال آزادی اینترنت در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی با اتهام جاسوسی برای دولت متخاصم آمریکا به ۱۰ سال حبس و پرداخت جریمه نقدی ۴.۵ میلیون دلاری محکوم شد که دادگاه تجدید نظر اوایل مرداد ماه ۹۶ این حکم را عینا تایید کرد.