اعتصاب غذای آفرین چیت‌ساز روزنامه‌نگار زندانی

0
510

محمد مقیمی، وکیل آفرین چیت ساز ازاعتصاب غذای این روزنامه نگار در زندان اوین خبر داد و گفت که علیرغم پایان محکومیت موکلش در مهرماه، زمان آزادی او را سه ماه بعد اعلام کرده‌اند و او در اعتراض به این مساله دست به اعتصاب غذا زده است.

آقای مقیمی گفت که موکلش از روز شنبه، ۱۱ شهریور ماه دست به اعتصاب غذا زده است.

آفرین چیت ساز، ستون نویس روزنامه دولتی ایران در تاریخ ۱۱ آبان ماه ۱۳۹۴ از سوی دفتر حفاظت سپاه پاسداران در منزلش بازداشت و به بند دو-الف سپاه پاسداران در زندان اوین منتقل شد. در روز ۱۱ آبان ماه، چهار روزنامه نگار دیگر به نام های احسان مازندرانی، سامان صفرزایی، عیسی سحرخیز و داود اسدی، برادر هوشنگ اسدی، روزنامه نگار باسابقه ایرانی و مقیم فرانسه تحت عنوان پروژه «نفوذ» نیز بازداشت شدند.

آفرین چیت ساز پس از چند ماه حبس در اواخر اسفند ماه ۱۳۹۴ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه محاکمه و به اتهامات اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی و همکاری با دول متخاصم علیه جمهوری اسلامی به ۱۰ سال حبس محکوم شد که ۱۷ شهریور ۱۳۹۵ در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر به دو سال حبس و دو سال ممنوعیت از کار در حوزه مطبوعات تغییر کرد.

محمد مقیمی، وکیل آفرین چیت ساز به کمپین گفت: «امروز، یکشنبه (۱۲ شهریور) از زندان اوین به من زنگ زد. در اعتصاب غذا بود و از صدایش مشخص بود که زیاد حال خوبی ندارد. قطعا این اعتصاب غذا آثار ناگواری روی جسمش خواهد داشت. اعتصاب غذا البته برای همه خطرناک است اما کسانی که مریض هستند یا کوچکترین ناراحتی دارند در معرض خطر بیشتری قرار دارند. خانم چیت ساز هم که وضعیت چشم‌هایش خوب نیست مشکل ضعف بینایی دارد و به او گفتم که این اعتصاب خطرناک است و آثار ناگواری دارد. گفت من چاره‌ای ندارم، راهی جز اعتصاب غذا ندارم. نامه نوشته‌ام، اعتراض کرده‌ام ولی ترتیب اثر ندادند و تصمیم‌ام قطعی است.

آقای مقیمی گفت: «خانم چیت ساز به دلیل پاره شدن مینیسک هر دو زانویش دو بار عمل جراحی انجام داده است. یک مدت  در بیمارستان بستری بود و یک مدت هم به دلیل این جراحی‌ها به او مرخصی استعلاجی داده بودند. براساس قانون باید مهرماه با پایان محکومیتش از زندان آزاد شود اما تاریخ آزادی او را سه ماه بعد نوشته‌اند. هم او در زندان نامه نوشت و اعتراض کرد هم من لایحه نوشتم اما متاسفانه ترتیب اثر ندادند و کشید به اینجا که موکلم دست به اعتصاب غذا زد.»

آفرین چیت ساز در تاریخ ۱۵ تیرماه ۱۳۹۵ پس از هشت ماه زندان با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی برای سه روز به مرخصی آمد. این روزنامه نگار مجددا به دلیل بیماری و نیاز به جراحی پا در تاریخ ۳۱ تیرماه به بیمارستان اعزام شد و پس از آن از تاریخ ۲۰ مرداد ماه از بیمارستان به منزل برای ادامه درمان منتقل و ۲۰ شهریور ماه همان سال به زندان بازگشت. او بار دیگر برای جراحی پای چپش به بیمارستان و مرخصی استعلاجی آمد که به گفته وکیل اش جزو دوران محکومیت اش محسوب نشده است. آقای مقیمی به کمپین گفت: «خانم چیت ساز باید مهر ماه آزاد شود ولی گفته‌اند مدت زمانی که در بیمارستان و سپس مرخصی استعلاجی بوده را مصداق توقف حکم قلمداد کرده‌اند و لذا سه ماه باید بر محکومیت کیفری ایشان اضافه شود. استنادشان به ماده ۵۰۲  قانون آیین دادرسی کیفری است که اگر کسی بیماری روحی یا جسمی داشته باشد و نتواند تحمل کیفر کند با نظر پزشکی قانونی و هیات پزشکان، باید مجازات به تعویق بیفتد یعنی موکول شود به بعد که حالش خوب شد. ولی این شامل خانم چیت ساز نمی‌شود چون او طبق نظر پزشک برای درمان رفت و به مرخصی استعلاجی آمد. نظر پزشک این نبود که نمی‌تواند تحمل کیفر کند و باید عقب بیفتد بلکه این بود که باید عمل جراحی کند و بعد هم از مرخصی درمانی بهره مند شود. این در آیین‌نامه سازمان زندانها پیش بینی شده و او به استناد ماده ۲۱۶ آیین‌نامه اجرایی سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور مصوب سال ۱۳۸۴ از مرخصی استعلاجی برخوردار ‌شد که باید همین ماده درباره او اعمال شود و موضوع توقف حکم موضوعیت ندارد.»

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ محمد مقیمی، وکیل آفرین چیت ساز که همزمان وکیل مریم آزادپور، مادر خانم چیت‌ساز هم است به کمپین گفت که نسبت به حکم صادره برای خانم آزادپور اعتراض کرده است. او گفت: «به دلیل مصاحبه‌ای که خانم چیت ساز درباره وضعیت او انجام داد و از شبکه بی بی سی منتشر شده بود پرونده تشکیل داده و اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی زدند. دادگاه بدوی شعبه ۱۰۵۹ دادگاه کیفری ۲ تهران خانم ازادپور را به ۴ ماه حبس محکوم کرد که البته تخفیف دادند و شد جریمه نقدی ۱۵ میلیون ریالی. ما اما اعتراض کردیم و منتظر هستیم که دادگاه تجدیدنظر ایشان تعیین شعبه شود.»