اعتراض در مشهد؛ از مرگ بر روحانی بسیجی‌ها تا شعار «رضا شاه روحت شاد»

0
716

برخورد نیروهای انتظامی و بازداشت برخی از تجمع‌کنندگان در مشهد، نیشابور و کاشمر در اعتراض به گرانی‌ها، واکنش‌های مختلفی در پی داشته است. در این میان اما اغلب گروه‌ها و جریان‌ها به جای شنیدن صدای مردمی که به دنبال حل مشکلاتشان هستند، در صدد مصادره کردن اعتراض‌ها برآمده و با مصائب مردم دست‌رشته بازی می‌کنند. غافل از آن که آنچه مهم است حق اعتراض مردم و نیز ضرورت توجه به خواست‌های آن‌هاست.

طی روزهای گذشته در شبکه‌های مجازی از مردم خواسته شده بود در یک تجمع اعتراضی علیه گرانی‌ها شرکت کنند. پس از فراگیر شدن این فراخوان فرمانداری مشهد در اطلاعیه‌ای اعلام کرد هیچ سازمان، تشکل و یا گروهی درخواستی مبنی بر تجمع نداشته و مجوزی هم در این خصوص صادر نشده و هر گونه اقدام احتمالی در این رابطه غیرقانونی است.

اما از آنجا که بنا نیست مردم مطابق میل حاکمان فقط ستایشگرانی باشند که فریادهای اعتراضشان را صرفا در ایام انتخابات به گوش مسئولان برسانند، تجمع کردند و معترضانه از وضع معیشت خود و بی‌تدبیری‌ها انتقاد.

شعارهای امروز در مشهد و نیشابور علیه روحانی و دیکتاتوری، تقاضای اعدام اختلاس کننده‌ها، نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران، سوریه را رها کن فکری به حال ما کن، ما آریایی هستیم عرب نمی‌پرستیم و … بود.

هر چند در این میان بهره‌برداران بیکار نبودند و در دو سر طیف به ماهی‌گیری مشغول شدند.

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه گزارش کرد: تجمعی اعتراضی از سوی برخی سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری در میدان شهدای مشهد برگزار شد. از دیگر سو شبکه تلویزیونی من و تو نیز نوشت: ‏شعار «روحت شاد رضا شاه» در تجمع اعتراضى امروز علیه ⁧ گرانى ⁩ در ⁧ مشهد. دلواپسان توپ را در زمین روحانی انداخته و خوشحال می‌گفتند که مردم از روحانی ناراضی‌اند. اعتدالی‌ها نیز شکل‌گیری تجمع را برنامه‌ریزی معاندان برای برهم زدن نظم و از بین بردن امید عنوان می‌کردند. آنچه امروز کمتر دیده شد مردمی بودند که معترضانه درد نان خود را فریاد زدند و خطری که از شورش‌های کور می‌تواند گریبانگیر یک جامعه شود.

مردمی که در اعتراض به نابسامانی‌ها و کاستی‌ها در نظام کلان تدبیر و مدیریت کشور به خیابان آمدند با سیاسی و جناحی جلوه دادن اعتراضشان روبرو شدند و به جای آنکه با تدبیری مناسب ابزاری در اختیارشان گذاشته شود تا بتوانند خواسته‌ها و مطالبات خود را مطرح کنند با گاز اشک‌آور و بازداشت مواجه شدند.

تارنمای کلمه نیز گزارش نمود؛ اعتراض‌ها در ایران یا سازماندهی‌شده خوانده می‌شود و یا وابسته به خارج، غافل از آنکه هر کدام از این‌ها وقتی می‌تواند باعث شکل‌گیری موج اجتماعی شود که گره‌ای جدی در حرکت روان اجتماع اختلال ایجاد کرده باشد و با نادیده گرفتن اصل بحران و پیروزی در کل‌کل‌های جناحی، نتیجه‌ای بیش از نمایش‌های رسانه‌ای به دست نخواهد آمد. و خطر بزرگ‌تر وقتی است که این اعتراض‌ها با سرکوب و نادیده گرفته‌شدن به شورش‌هایی برسد که بی‌رهبر و اهداف واحد تبدیل به سونامی‌های ویرانگر اجتماعی شود.

مقاله قبلییا قرآن به شما دستوری اشتباهی داده، یا دارید قرآن را هم دور می زنید؟! محترم مومنی روحی
مقاله بعدیجنگجویان داعشی به سمت مناطق زیر کنترل اسد فرار می‌کنند
پوریا نژادویسی
فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد برنامه برنامه سازی تلویزیون از دانشکده صدا و سیما. کارمند سابق معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما ( اداره کلّ اخبار و اطلاعات ) تهیه کننده و کارگردان برنامه‌هایی‌ چون : دختران فراری پارک ملت- مجموعه عاشوراییان- ماجرای ورود گوشت‌های آلوده به کشور- هویت- رنگ و نقش- سیمای خانواده؛ قسمت خانواده و جوان- سازنده اولین فیلم آموزشی در خصوص نحوه چگونگی‌ رأی گیری برای ستاد انتخابات وزارت کشور- فیلم مستند دیدار سفیر کشور ژاپن در ایران از شهر همدان- مجری و خبرنگار مراکز ؛ تهران ؛ کیش ؛ همدان ؛ فارس- مسول پوشش خبری زلزله بم در سال۱۳۸۲- سر تیم خبری جلسات هیات دولت- سر تیم خبری جلسات بیت رهبری- سر تیم خبری سفرهای هیات دولت- عضو تیم خبری سفرهای رهبری- یکی‌ از عکاسان پروژه محرمانه قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا در سایت ( قرب نوح )- همکار در برنامه‌های مختلف با عناوین دیگر چون : مشاور ؛ یکی‌ از کارگردانان هنری ؛مشاور مجری طرح ؛ نماینده حراست ؛ ناظر کیفی و پخش و ... **- عضو شورای عالی‌ تحقیق و مبارزه با مواد مخدر در وزارت کشور - عضو هسته مرکزی گزینش کلّ کشور - دبیر کنگره وزرای شهید هیات دولت در ریاست جمهوری - نماینده بنیاد شهید در ستاد کلّ نیروهای مسلح ( سماجا ) ديگر مسئوليت های پوريا نژاد ويسی از اين قرار است: - همکاری با نشريه گل آقا - همکاری کوتاه مدت با روزنامه کيهان در سال ۱۳۷۸ - تهيه کننده ی برنامه پرسش و پاسخ با دختران فراری پارک ملت، که از بخش خبری شبکه دوم تلويزيون جمهوری اسلامی پخش شد - سازنده ی اولين فيلم آموزشی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا - دبير کنگره ی وزراء شهيد هيئت دولت - عضويت در گروه تحقيق مبارزه با مواد مخدر استاندری همدان - نماينده ی فرماندار همدان در اولين دوره ی انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در سال ۱۳۷۷ - سازنده ی فيلم مستند آشورا برای معاونت سياسی استانداری همدان - تهيه کننده و مجری برنامه ی خبری با عنوان "دانشجويان انقلاب چرا؟" برای بنياد حفظ آثار ارزشهای دفاع مقدس - مجری صدا و سيمای استان همدان، تهران و کيش در سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۲ - مسئول پيگيری جلسه ی سخنرانی حسين لقمانيان در همدان - يکی از همکاران مطبوعاتی در رابطه با سفر خامنه ای به همدان - مدير بازرگانی روزنامه ی اعتماد در همدان و ...