اعتراض جشنواره استکهلم به ممنوعیت خروج رسول اف

0
147

جشنواره بین المللی فیلم استکهلم، ممنوعیت خروج محمد رسول اف را غیر قابل قبول خوانده است.

به گزارش جشنواره بین‌المللی فیلم استکهلم، محمدرسول‌اُف، فیلم‌سازایرانی، به دلیل ممنوع‌الخروج بودن، امکان شرکت دراین جشنواره را ازدست داده‌است. محمد رسول اف محمد رسول اف قراربود تازه‌ترین فیلم او به نام «دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند» دراین جشنواره به نمایش درآید و خود نیز میهمان جشنواره باشد.

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان از پژواک و صدای آمریکا؛ این جشنواره از ششم تا هفدهم نوامبر در استکهلم برگزارمی شود.

محمدرسول‌اُف حدود دوهفته پیش هنگامی که ازاروپا به ایران بازمی‌گشت، احضارو گذرنامه، کامپیوتر و دیگر مدارک او توقیف شد. او برای شرکت در جشنواره‌ی کن و نمایش فیلم «دست‌نوشته ها نمی‌سوزند» دربخش نوعی نگاه آن جشنواره، به فرانسه رفته بود. این فیلم که بخشی از آن پنهانی فیلم‌برداری شده، موفق به دریافت جایزه‌ی این بخش در جشنواره کن شد.

 مدیر جشنواره در بیانیه ای گفته است جلوگیری از خروج رسول اف از ایران و ممنوعیت فیلم سازی وی، نقض آزادی بیان و حقوق اولیه بشرست.

 موضوع فیلمهای نمایشی امسال آزادی است و این که در قرن بیست و یکم، هنوز کار بسیاری فیلمسازان، هنرمندان، و روزنامه نگاران سانسور می شود.

محمد رسول‌اُف درسال ۱۳۸۹ به اتهام اقدام علیه امنیت کشور به ۶ سال زندان و ۲۰ سال محرومیت از فیلم‌سازی محکوم شد که حکم زندان او در دادگاه دوم به یک سال کاهش پیداکرد. فیلم «دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند» قراربود علاوه بر جشنواره استکهلم در چند جشنواره ی اروپایی دیگر نیز شرکت کند.