اسکار بازیگری به چه‌کسی می‌رسد؟

0
654

کارشناسان مایکل کیتون یا ادی ردمین را برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد می‌دانند و در مورد اهدای جایزه بهترین بازیگر زن نقش اصلی به جولین مور اتفاق نظر دارند، اما نظرسنجی‌ از مردم آمریکا نتایج دیگری را نشان می‌دهد.

 نتایج نظرسنجی سالانه رویترز با همکاری مؤسسه تحقیقاتی Ipsos نشان می‌دهدکه مردم آمریکا در مورد برنده جوایز بازیگری نقش ‌اصلی مرد و زن نظری کاملاً بر خلاف اعضای اتحادیه بازیگران و داوران بفتا و گلدن گلوب دارند.

مراسم متعدد اهدای جوایز که در دو ماه گذشته از سوی محافل مختلف کارشناسی و صنفی برگزار شد، از پیروزی بی چون‌و‌چرای جولین مور، بازیگری که در «همچنان آلیس» نقش یک استاد دانشگاه مبتلا به بیماری آلزایمر را بازی کرده است، حکایت دارد. این بازیگر که در «همچنان آلیس» نقش یک استاد دانشگاه و مادر مبتلا به بیماری آلزایمر را با ظرافت تمام بازی کرده است، در مراسم اهدای جوایز گلدن گلوب، بفتا، اتحادیه بازیگران آمریکا، هیأت ملی منتقدان آمریکا و انجمن منتقدان شهرهای مختلف به عنوان بهترین بازیگر زن نقش اصلی فیلم‌های 2014 شناخته شده است.

بر اساس نتایج آرای قبلی می‌توان مطمئن بود که اعضای رأی دهنده آکادمی اسکار نیز امسال به جولین مور جایزه اسکار را می‌دهند و کلکسیون جوایز این بازیگر را تکمیل می‌کنند که در دوران حرفه‌ای خود جوایز تمام جشنواره‌های طراز اول جهان، از ونیز و برلین و کن تا گلدن گلوب و بفتا را دریافت کرده و دست کم برنده 98 جایزه بین‌المللی و نامزد یکصد جایزه دیگر شده است.

با این حال نتایج نظرسنجی رویترز/ Ipsos از مردم آمریکا حاکی از آن است که ریس ویترسپون، خانم بازیگری که برای ایفای نقش یک زن کوه‌پیما در فیلم «وحشی» نامزد جایزه اسکار شده است، از دید آنان بیشترین بخت را برای دریافت این جایزه دارد.

همچنین رزاموند پایک، دیگر نامزد جایزه اسکار بازیگری زن که در سال 2014 در «دختر گم‌شده» دیوید فینچر نقش یک نویسنده زن با روحیاتی مرموز را ایفا می‌کند، در این نظرسنجی در جایگاه دوم قرار دارد و پس از این دو جولین مور، فلیسیتی جونز برای «نظریه همه‌چیز» و ماریون کوتیار برای «دو روز، یک شب» قرار دارند.

در این نظرسنجی 13 درصد از مردم به ریس ویترسپون رأی داده‌اند و 12 درصد به رزاموند پایک، و 60 درصد نیز گفته‌اند که نمی‌دانند چه کسی برنده می شود و اختلاف رأی آنها با نظر کارشناسان را می‌توان به حساب این گذاشت که فیلم «همچنان آلیس» با وجود بازی خوب جولین مور چنان که باید مورد استقبال مخاطب عام قرار نگرفته و دیده نشده است.

635595109427706350

ادی ردمین بازیگر «نظریه همه‌چیز» همراه با استیون هاوکینگ فیزیکدان پس از مراسم اهدای جوایز بفتا

 

در مورد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد، اختلاف نظرها بیشتر خودنمایی می‌کند. ادی ردمِین (ادوارد جان دیوید ردمِین) بازیگر جوان انگلیسی که در فیلم زندگینامه‌ای «نظریه همه‌چیز» نقش استیون هاوکینگ کیهان‌شناس مشهور را ایفا کرده است، در این ماه جوایز بفتا، گلدن گلوب و اتحادیه بازیگران آمریکا را از آن خود کرد. سوابق جوایز بازیگری سال‌های قبل اسکار نیز نشان می‌دهد که بازیگرانی که نقش افراد معلول یا بیمار را بازی می‌کنند -مانند دنیل دی لوییس «پای چپ من»، داستین هافمن «سخاوتمند» (یا «مرد بارانی») ، آل پاچینو در «بوی خوش زن»، تام هنکس «فارست گامپ»، جفری راش در «درخشش» و کالین فیرث برای «سخنرانی پادشاه»- بیشترین بخت دریافت جایزه اسکار را دارند و این نکته نیز باعث می‌شود که کفه اسکار بیشتر به نفع ادی ردمین که نقش فیزیکدان مبتلا به بیماری فلج اعصاب را بازی کرده (و همچنین خانم جولین مور بازیگر «همچنان آلیس») سنگینی کند.

با این حال مایکل کیتن، بازیگر «مرد پرنده» که بیشتر جوایز بازیگری نقش اول مرد سال 2014 محافل منتقدان شهرهای مختلف و جشنواره‌های متعدد را نصیب خود کرده است، به عنوان رقیبی جدی برای ادی ردمِین مطرح است. این اختلاف نظر در سایت معتبر نظرسنجی GoldDerby به وضوح نمایان است: در حالیکه 16 کارشناس به نفع ادی ردمِین رأی داده‌اند و 8 کارشناس به نفع مایکل کیتن و احتمال بردن جایزه برای ادی رمین 4 به 7 و برای مایکل کیتن 1 به 2 است، نظرسنجی مردمی این سایت نشان می‌دهد که بیش از 60 درصد به مایکل کیتن و کمتر از 19 درصد به ادی ردمِین رأی داده‌‌اند و بردلی کوپر «تک‌تیرانداز آمریکایی»، بندیکت کامبربچ «بازی تقلید» و استیو کارل «فاکس‌کچر» به ترتیب و با فاصله‌ای زیاد پس از این دو قرار دارند.

635595110875856894

ادی ردمین بازیگر نقش استیون هاوکینگ در «نظریه همه‌چیز» همراه با استیون هاوکینگ

از سوی دیگر نتایج نظرسنجی رویترز/ Ipsos از مردم آمریکا کاملاً بر خلاف این داده‌های آماری است. بر اساس این نظرسنجی، 28 درصد از مردم آمریکا به بردلی کوپر رأی داده‌اند که نقش کریس کایل، کشنده‌ترین تک‌تیرانداز تفنگداران دریایی آمریکا موسوم به «شیطان الرمادی» در جنگ عراق را در فیلم زندگینامه‌ای «تک‌تیرانداز آمریکایی» بازی کرده است. در این نظرسنجی اینترنتی از حدود 1000 آمریکایی، مایکل کیتن برای ایفای نقش یک بازیگر به آخر خط رسیده در «مرد پرنده» با 12 درصد آرای مردمی در جایگاه دوم قرار دارد و پس از او ادی ردمِین با 5 درصد آراء قرار دارد و 46 درصد از مردم نیز گفته‌اند که نمی‌دانند چه کسی برنده می‌شود. در مورد چنین اختلاف فاحشی علاوه بر این مسأله که فیلم انگلیسی «نظریه همه‌چیز» و درام غیر متعارف «مرد پرنده» کمتر از فیلم پرفروش و رکوردشکن «تک‌تیرانداز آمریکایی» دیده شده‌اند، می‌توان احساسات میهن‌پرستانه افراطی بخشی از مردم آمریکا را نیز دخیل دانست.

به‌ گزارش آنا به نقل از رویترز،به هر حال، رأی گیری از 6100 عضو آکادمی علوم و هنرهای سینمایی موسوم به آکادمی اسکار برای تعیین برندگان جوایز 24 رشته مختلف اسکار تا 17 فوریه (سه‌شنبه 28 بهمن) به پایان می‌رسد و نهایتاً با اعلام برندگان هشتاد‌و‌هفتمین دوره جوایز اهدای جوایز اسکار در مراسم شب 22 فوریه (صبح دوشنبه 4 اسفند به وقت تهران) مشخص خواهد شد که کدام نظرسنجی به واقعیت نزدیک‌تر است.