اسپیلبرگ نخستین فیلمساز ۱۰ میلیارد دلاری تاریخ شد

0
218

استیون اسپیلبرگ که او را بانی هالیوود نوین می‌دانند، نخستین کارگردان تاریخ سینما لقب گرفت که مجموع فروش فیلم‌هایش در گیشه به یک عدد ۱۱ رقمی رسیده است.

 اسپيلبرگبر اساس آخرين آمار نشريه اقتصادي فوربس ثروتي معادل سه ميليارد و 600 ميليون دلار دارد. آخرين فيلم او در مقام كارگردان «بازيكن آماده شماره يك» است كه تا امروز 114 ميليون دلار فروخته تا به اين ترتيب درآمد تمام فيلم‌هاي او از مرز 10 ميليارد دلار بگذرد. اسپيلبرگ دو اسكار بهترين كارگرداني هم در كارنامه دارد و «بازيكن آماده شماره يك» از نظر فروش هفدهمين فيلم اوست.

«اي‌تي: موجود فرازميني»، «پارك ژوراسيك» و «اينديانا جونز و قلمرو جمجمه بلورين» پرفروش‌ترين فيلم‌هاي دوران حرفه‌اي كارگردان 71 ساله آمريكايي است. رده‌هاي دوم تا چهارم موفق‌ترين فيلمسازان تاريخ سينما در گيشه به ترتيب پيتر جكسن (خالق سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها») با 6.52 ميليارد دلار، مايكل بي (خالق «پسران بد» و «تبديل‌شوندگان») با 6.41 ميليارد دلار و جيمز كامرون (خالق «تايتانيك» و «آواتار») با 6.13 ميليارد دلار هستند.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از اينديپندنت، ديويد ييتس انگليسي به لطف ساختن چند فيلم از مجموعه «هري پاتر» با پنج ميليارد و 340 ميليون دلار پنجمين فيلمساز موفق تاريخ است و كريستوفر نولان (كارگردان سه‌گانه «شواليه تاريكي») با چهار ميليارد و 750 ميليون دلار در رده ششم قرار دارد. رابرت زمكيس، تيم برتن و كريس كلبموس فيلمسازان چهار ميليارد دلاري اين فهرست هستند و ريدلي اسكات هم در كمال شگفتي با سه ميليارد و 900 ميليون دلار روي پله دهم نشسته است.