اسرائیل : جمهوری اسلامی در حال استقرار درازمدت در سوریه است

0
237

“اسرائیل کاتز”، وزیر اطلاعات دولت تل آویو گفته است که بشار اسد به زودی به جمهوری اسلامی اجازه خواهد داد که پایگاه های نظامی اش را در سوریه مستقر کند. وزیر اطلاعات اسرائیل از این اقدام به عنوان تهدیدی دراز مدت علیه امنیت این کشور یاد کرد.

“اسرائیل کاتز” که این سخنان را در کنفرانسی امنیتی در حومۀ شهر تل آویو ایراد می کرد، همچنین گفت : این روزها اسد و جمهوری اسلامی در حال امضای توافقی هستند که به موجب آن حضور نظامی جمهوری اسلامی در سوریه درازمدت خواهد شد.”

وزیر اطلاعات اسرائیل، این توافق را شبیه قراردادی خواند که رژیم دمشق با روسیه امضا کرده است. وی تأکید کرد که خطر و تهدیدهای این قرارداد فقط علیه اسرائیل نخواهد بود، بلکه شماری از دیگر کشورهای منطقه را هدف خواهند گرفت.

به گفتۀ وزیر اطلاعات اسرائیل، بر پایۀ این قرارداد، جمهوری اسلامی از پایگاه های دریایی، هوایی و زمینی در خاک سوریه برخوردار خواهد شد و خواهد توانست ده ها هزار شبه نظامی شیعه کشورهای مختلف را برای یاری رساندن به ارتش سوریه وارد این کشور کند.

در ژوئیه گذشته دمشق و مسکو قراردادی امضا کردند که بر اساس آن روسیه پایگاه هوایی خود را در استان لاذقیه، در شمال-غرب سوریه، به مدت بیست و پنج سال حفظ خواهد کرد.

دولت اسرائیل که به طور غیررسمی موضعی بی طرفانه در قبال جنگ داخلی سوریه گرفته، نگران است که پیروزی های اخیر رژیم بشار اسد استقرار درازمدت متحدان دمشق در سوریه، یعنی جمهوری اسلامی و حزب الله لبنان، را میّسر کند.

نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، از سازمان ملل و روسیه می خواهد که حضور نظامی جمهوری اسلامی را در سوریه محدود سازند. او تلویحاً گفته است که برای رسیدن به این منظور اسرائیل می تواند علیه سپاهیان جمهوری اسلامی در سوریه حملات پیشگیرانه انجام بدهد.

نخست وزیر اسرائیل روز دوشنبه یازدهم سپتامبر اولین مرحله از دور سفر خود را به آمریکای لاتین با ورود به پایتخت آرژانتین، بوینس آیرس، آغاز کرد. نخست وزیر اسرائیل به محض ورود به آرژانتین با نمایندگان یهودیان این کشور ملاقات کرد. جمعیت یهودیان آرژانتین به ٣۰۰ هزار نفر بالغ می شود و آرژانتین دربرگیرندۀ بزرگترین جامعۀ یهودیان آمریکای لاتین است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ در بوینس آیرس بنیامین نتانیاهو در مراسم یادبود قربانیان سوقصدهای تروریستی اوایل سال های ۱۹۹۰ علیه یهودیان آرژانتین شرکت کرد. در نتیجۀ این عملیات تروریستی که توسط حزب الله لبنان و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی صورت گرفت ۱۱۴ نفر کشته و ۵٢۰ نفر دیگر زخمی شدند.