اسرائیل اماکن و تاسیسات نظامی جمهوری اسلامی و سوری را در خاک سوریه بمباران کرد

0
282

جنگنده های اسرائیلی روزشنبه ۱۰ فوریه در عملیات هوایی گسترده ای به اهداف نظامی سوری و جمهوری اسلامی در خاک سوریه حمله کرده اند. اسرائیل مدعی شده است که این حملات به تلافی نقض حریم هوایی اسرائیل توسط یک پهپاد ایرانی انجام گرفته است.

جمهوری اسلامی ادعای اسرائیل در خصوص اینکه پهپاد جمهوری اسلامی وارد حریم هوایی اسرائیل شده را رد می کند و آن را دروغ محض توصیف کرده است. از آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ و حضور نظامی جمهوری اسلامی در سوریه، این نخستین باری است که اسرائیل آشکارا اعلام می کند که اهداف و سازوبرگ های نظامی جمهوری اسلامی در سوریه را مورد هدف قرار داده است. با حملات امروز اسرائیل موجی جدیدی از تنش ها بین جمهوری اسلامی و سوریه با اسرائیل آغاز شده است. تنش هایی که می تواند به رویارویی مستقیم نیروهای اسرائیلی و جمهوری اسلامی در خاک سوریه منجر شود.

رسانه های اسرائیلی از نشست اضطراری وزیر جنگ و فرماندهان ارتش اسرائیل در صبح روز شنبه ۱۰ فوریه گزارش داده اند.

بر اساس این گزارش ها، «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ اسرائیل در نشست اضطراری روز شنبه ۱۰ فوریه با حضور «گادی آیزنکوت» رئیس ستاد مشترک ارتش و دیگر مقامات ارشد نظامی اسرائیل تحولات کنونی در سوریه را بررسی کرده است .این در حالی است که رسانه‌های اسرائیل گزارش می دهند که کابینه جنگی اسرائیل دستور حملات گسترده ای را به اهداف و پایگاه‌های جمهوری اسلامی و سوری در عمق خاک سوریه صادر کرده است.

با این حال سخنگوی ارتش اسرائیل امروز شنبه ۱۰ فوریه اعلام کرده است که اسرائیل به دنبال درگیری بیشتر با جمهوری اسلامی و سوریه نیست.

ارتش اسرائیل امروز شنبه ۱۰ فوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد که به ۱۲ هدف، از جمله سه هدف مربوط به پدافند هوایی سوریه و چهار هدف مرتبط با سازو برگ نظامی جمهوری اسلامی در سوریه حمله کرده است. ارتش اسرائیل اعلام کرده این عملیات به دنبال ورود یک پهپاد ایرانی در شب گذشته آغاز شده است. ارتش اسرائیل اعلام کرده است که این پهپاد توسط یک هلی کوپتر جنگی اسرائیل مورد هدف قرار گرفته و نابود شده است.

 «سانا» خبرگزاری رسمی سوریه امروز شنبه ۱۰ فوریه حملات جنگنده های اسرائیلی را به چندین منطقه در سوریه تأیید کرده است و اعلام کرده است که دفاع ضد هوایی سوریه بیش از یک هواپیمای اسرائیلی را مورد هداف قرار داده است. این در حالی است که سخنگوی ارتش اسرائیل امروزاعلام کرد: یک جنگنده اف ۱۶ اسرائیلی بعد از بمباران مواضع ارتش سوریه، در نزدیکی «الجلیل» در جولان سقوط کرده است.

«سانا» گزارش می دهد که حملات هوایی اسرائیل به یک پایگاه نظامی در مرکز سوریه و چندین هدف دیگر در نزدیکی دمشق و جنوب سوریه انجام گرفته است.

دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرده است که حملات اسرائیل در دو موج پیاپی انجام گرفته است. موج اول حملات اسرائیل در شرق استان حما (مرکز سوریه) انجام گرفته است، یعنی جایی که بیشترین تمرکز نیروهای جمهوری اسلامی و حزب الله در آنجا قرار دارد.

دیده بان حقوق بشر سوریه همچنین تأیید کرده است که موج دوم حملات هوایی اسرائیل در مقیاس بسیار گسترده به ۱۲ هدف در خاک سوریه انجام گرفته است. ۳ سامانه دفاع ضد هوایی سوریه و ۴ هدف نظامی جمهوری اسلامی در خاک سوریه که جزئیات آن اعلام نشده از جمله اهداف حملات امروز جنگنده های اسرائیلی بوده است. این سازمان حقوق بشری سوریه در باره اهداف جمهوری اسلامی که مورد حمله قرار گرفته، تصریح کرده است که عبارت از پایگاه ها و اماکنی بوده که در اختیار نظامیان ایرانی و ساز و برگ های نظامی جمهوری اسلامی در سوریه بوده است.

سرهنگ کونریکوس سخنگوی ارتش اسرائیل ورود پهپاد جمهوری اسلامی به حریم هوایی اسرائیل را نقض فاحش استقلال و حق حاکمیت اسرائیل خوانده و اعلام کرده است که حملات تلافی جویانه اسرائیل بسیار گسترده و شدید بوده است.

در همین حال، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به ادعای مقامات سرائیلی در خصوص حمله جنگنده های آن کشور به خاک سوریه و سرنگونی یک فروند از آنها توسط پدافند هوایی ارتش سوریه گفت: دولت و ارتش سوریه به عنوان یک کشور مستقل حق دفاع مشروع از تمامیت ارضی و مقابله با هر نوع تجاوز خارجی را داراست.

وی افزود: «رژیم اسرائیل نمی تواند با فرافکنی و دروغ پردازی های همیشگی، بر تجاوزات و جنایات خود علیه ملت های مسلمان منطقه سرپوش بگذارد».:

بهرام قاسمی همچنین تصریح کرد: «ادعای پرواز پهباد جمهوری اسلامی و نیز دخالت جمهوری اسلامی در سرنگونی جنگنده متجاوز اسرائیلی مضحک تر از آن است که بدان پرداخته شود، چرا که جمهوری اسلامی اساسا حضوری مستشاری در سوریه، آن هم به درخواست دولت مشروع و قانونی آن کشور دارد».

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ از جزئیات خسارات و تلفات احتمالی حملات هوایی امروز شنبه ۱۰ فوریه  اسرائیل در سوریه هنوز گزارشی منتشر نشده است.