استیون هاوکینگ: زمین به جهنمی سوزان تبدیل می‌شود

0
228

استیون هاوکینگ، فیزیکدان نابغه، می‌گوید که اگر تغییرات آب و هوایی ادامه پیدا کند، زمین مانند سیاره زهره تبدیل به توپ آتشینی خواهد شد.

پروفسور استیون هاوکینگ، نظریه‌پرداز و فیزیکدان، هشدار داده است که در آینده‌ای نه چندان دور زمین به طور غیرقابل تحملی داغ خواهد شد. این فیزیکدان نابغه پیش از این اعلام کرده بود که تصمیم ترامپ مبنی بر خارج شدن از موافقت‌نامه آب و هوایی پاریس منجر به از بین رفتن سیاره زمین می‌شود.

حالا هاوکینگ با اشاره به پیش‌بینی قبلی خود، می‌گوید که اگر جلوی انتشار گازهای گلخانه‌ای گرفته نشود، در آینده‌ای نزدیک دمای زمین به دمای 460 سانتی‌گراد سیاره زهره خواهد رسید و زندگی روی زمین غیرممکن خواهد شد.

زهره دومین سیاره نزدیک به خورشید است و به گفته ناسا، این سیاره تقریبا چهار میلیارد سال پیش شباهت زیادی به زمین داشته است. زهره برای دو میلیارد سال قابل سکونت بوده است. در سطح این سیاره آب وجود داشته و درجه حررات آن مانند زمین ملایم بوده است.

تولید گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر زهره باعث تبخیر آب اقیانوس‌ها شد و این سیاره را تبدیل به توپ آتشینی کرد که امروزه می‌بینیم.

به گفته هاوکینگ، زهره نمونه‌ بارزی از بلایی است که گازهای گرم گلخانه‌ای می‌توانند بر سر یک سیاره بیاورند. در صورتی که جلوی سطح انتشار گازهای گلخانه‌ای به اتمسفر گرفته نشود، چنین بلایی می‌تواند سر سیاره ما هم بیاید.

هاوکینگ پیش از این هشدار داده بود که زمین به دلیل تغییرات اقلیمی غیرقابل سکونت خواهد شد. سال گذشته، هاوکینگ نارضایتی خود را از تصمیم دونالید ترامپ مبنی بر کناره‌گیری ایالات متحده از توافق‌نامه آب و هوایی پاریس اعلام کرده بود.

در سال 2015، نزدیک به 195 کشور توافق‌نامه‌ای را امضا کردند که میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند تا از گرم شدن سیاره زمین جلوگیری کنند. طی 50 سال گذشته، درجه حرارت سیاره زمین دو درجه افزایش داشته است.

به گزارش آنا از DailyMail، با این حال در ماه ژوئن 2017، دونالد ترامپ اعلام کرد که طی فرآیندی سه ساله از توافق‌نامه پاریس کناره‌گیری خواهد کرد چراکه این پیمان برای ایالات متحده ضررهای اقتصادی به همراه خواهد داشت.