استون‌هنج را چه کسانی ساختند؟

0
238

دانشمندان بیش از یک قرن در استون‌هنج تحقیق کرده‌اند اما هنوز اطلاعات زیادی درباره افرادی که این محل مرموز را ساخته‌اند در اختیار ندارند.

تاکنون تحقیقات و مطالعات زیادی در استون‌هنج انجام شده است با این حال دانشمندان هنوز نمی‌دانند افرادی که در این محل به خاک سپرده شده‌اند، چه کسانی بودند یا چگونه به استون‌‌هنج آورده شده‌اند.

حالا دانشمندان دانشگاه آکسفورد در مطالعه جدیدی متوجه شده‌اند، به احتمال زیاد برخی از افرادی که در وسکس دفن شده‌اند در انتقال سنگ‌های کبود استون‌هنج و در مراحل اولیه ساخت این بنای تاریخی نقش داشته‌اند.

تاکنون گمانه‌زنی‌های زیادی درباره چگونگی و چرایی ساخت استون‌هنج انجام شده است اما توجه کمتری به این شده است که چه کسانی این بنا را ساخته‌اند. بخشی از این غفلت به دلیل این است که بقایای انسانی کشف‌شده در استون‌هنج به صورت خاکستر است. بنابراین استخراج اطلاعات در این باره دشوار است.

دانشمندان دانشگاه آکسفورد استخوان جمجمه 25 نفر از افرادی که در استون‌هنج دفن شده‌اند را بررسی کردند تا درک بهتری از زندگی این افراد به دست آورند.

بقایای این افراد در دهه 1920 طی حفاری 56 گودال در اطراف حلقه داخلی استون‌هنج معروف به «چاله اوبری» کشف شده‌اند.

حدود 3 هزار سال پیش استون‌هنج به‌ عنوان گورستان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. نتایج تحقیقات روی این استخوان‌ها نشان می‌دهد که حداقل 10 نفر از این 25 نفر قبل از مرگشان در مناطق نزدیک استون‌هنج زندگی نمی‌کرده‌اند.

به گفته دانشمندان، این افراد در غرب بریتانیا در منطقه‌ای در غرب ولز زندگی می‌کرده‌اند که منبع سنگ‌های کبود استون‌هنج نیز هست. این یافته‌ها نشان می‌دهد که به‌ احتمال زیاد افرادی که در استون‌هنج به خاک سپرده شده‌اند اهل ولز بوده‌اند.

به گزارش آنا از ان‌پی‌آر، دانشمندان پیش از این می‌دانستند که سنگ‌های کبود استون‌هنج از ولز آمده است اما نتایج تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که مردم در اواخر عصر نوسنگی بین وسکس و غرب ولز رفت‌وآمد می‌کردند. به همین دلیل هم بقایای برخی از این افراد در استون‌هنج دفن شده است.