استقبال از حکم قاضی فدرال آمریکا در مورد پناهجویان مسیحی ایرانی

0
230

حکم یک قاضی فدرال آمریکا در کالیفرنیا درباره حدود ۹۰ ایرانی پناهجو از اقلیت‌های مذهبی، با استقبال فعالان مدنی مواجه شده است.

بسیاری از این پناهجویان از نو مسیحیان ایرانی هستند. تغییر مذهب از اسلام به دیگر ادیان در قوانین جمهوری اسلامی مجازات‌های سختی در بر دارد که کمترین آنها زندانهای طولانی مدت است.

دولت ترامپ اوایل سال جاری تقاضای این پناهجویان را بطور دسته جمعی رد کرده بود و اینک قاضی فدرال دولت را مجبور به بازنگری این تقاضاها به صورت انفرادی کرده است.

پناهجویان از آن زمان در وین، پایتخت اتریش، در بلاتکلیفی به سر می‌برند زیرا نه می‌توانند به ایران بازگردند که در آن جا با زندان و احیاناً مرگ روبرو شوند، و نه می توانند به خانواده‌هایشان در آمریکا ملحق شوند.

رد تقاضای این پناهجویان ایرانی توجه گروه‌های مدافع حقوق بشر، قانونگزاران آمریکایی از هر دو حزب و حتی برخی مقام‌های ارشد دولت ترامپ را به خود جلب کرده بود.

وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود در مورد آزادی های مذهبی در ایران در رابطه با مسیحیان ایران می نویسد: «مسیحیان ایران، اعضای کلیساهای سنتی تحت نظارت شدید حکومت قرار دارند و ساخت یا نوسازی عبادتگاه های آنها با محدودیت های قانونی رو به رو است. حکومت، مسیحیان انجیلی، و کسانی را که به مسیحیت گرویده اند، به طور ویژه ای سرکوب می‌کند. مبلغان مسیحی و کشیشان کلیساهای خانگی معمولا تحت اتهامات بی‌اساس مرتبط با امنیت ملی، یا ارتداد و اداره کلیسای غیرقانونی خانگی، محاکمه می‌شوند. حکومت همچنین به طور ویژه مطالبی علیه آنها در سراسر ایران در فضای مجازی و مطبوعات منتشر می کند.»

گزارش در ادامه آورده است: «در حالی که مقامات جمهوری اسلامی چندین دهه است که به کلیساهای خانگی یورش می برند و صدها نفر از مسیحیان در حال عبادت و رهبران کلیساها را دستگیر کرده اند، مجازات علیه آنها را نیز در سال های اخیر افزایش داده اند.»

به گزارش صدای آمریکا؛ وزارت خارجه آمریکا بارها نقض حقوق بشر و آزادی مذهب توسط حکومت جمهوری اسلامی  را محکوم کرده است.