اروپا بخشی از وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی را در فهرست ‘تروریستی’ قرار داد

0
188

وزارت خارجه دانمارک در بیانیه‌ای اعلام کرد که اتحادیه اروپا تصمیم گرفته‌ است که یکی از معاونت‌های وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی را به دلیل اقداماتش در خاک اروپا در فهرست “گروه‌های تروریستی” این اتحادیه قرار دهد.

دانمارک حدود دو ماه پیش جمهوری اسلامی را به برنامه‌ریزی برای قتل یکی از مخالفان جمهوری اسلامی در خاک خود متهم کرد.

تصمیم اتحادیه اروپا در واکنش به “طرح‌های خنثی‌شده تروریستی در فرانسه و فعالیت‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی در دانمارک و اروپا” گرفته شده است.

جمهوری اسلامی بارها این اتهامات را رد کرده است.

بیانیه وزارت خارجه دانمارک می‌گوید دو نفر از کارکنان “معاونت امنیت” وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، از جمله “سعید هاشمی مقدم” هم در این فهرست قرار گرفته‌اند.

دارایی‌های نهاد و افرادی که در فهرست “گروه‌های تروریستی” اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند، مسدود شده است.

ساعتی پیش اناس سموئلسون، وزیر خارجه دانمارک در توییتی از موافقت اتحادیه اروپا با تحریم “یکی از نهادهای اطلاعاتی ایران” در ارتباط با اتهام “طرح ترور در خاک اروپا” خبر داده بود.

آقای سموئلسون اقدام اتحادیه اروپا را “یک پیروزی بزرگ” و “پیامی روشن” خواند که به گفته او که نشان می‌دهد اروپا “چنین رفتاری را نخواهد پذیرفت”.

وزیر خارجه دانمارک گفته است پیش از این “سرویس‌های اطلاعاتی هیچ کشور دیگری در فهرست تروریستی (اتحادیه اروپا) قرار نگرفته‌اند”.

دانمارک پیش از این جمهوری اسلامی را متهم کرده بود که قصد داشته یکی از مخالفان جمهوری اسلامی را در خاک دانمارک به قتل برساند.

سرویس اطلاعاتی دانمارک این فرد را رهبر شاخه جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز در دانمارک معرفی کرد. نام این گروه بعد از حمله مسلحانه و مرگبار به رژه سالگرد جنگ ایران و عراق در شهر اهواز مطرح شد. در آن حمله ۲۴ نفر کشته شدند.

در پی اعلام اتهام دانمارک علیه ایران، اتحادیه اروپا هم در همان زمان جمهوری اسلامی را محکوم کرد و و گفت که چنین تهدیدهایی را که باعث به خطر افتادن امنیت اروپا می‌شود جدی می‌گیرد.

جمهوری اسلامی این اتهامات را رد کرد و سفیر دانمارک را برای اعتراض احضار کرد.

به گزارش بی بی سی؛ دانمارک سفیرش را از تهران فراخواند، هر چند بعد از سه هفته دوباره سفیر را به ایران برگرداند.