احتمال تعلیق قراردادهای «رنو» با جمهوری اسلامی قوت گرفت

0
197

با نزدیک شدن موعد بازگشت تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی، به دنبال خروج واشنگتن از توافق جامع هسته‌ای سال ۲۰۱۵، شرکت خوروسازی فرانسوی «رنو» برای تعلیق احتمالی فعالیت‌های خود با دولت جمهوری اسلامی آماده می‌شود.

خبرگزاری بلومبرگ روز جمعه در گزارشی نوشت، مدیرعامل رنو در بخشی از صحبت‌های خود در جریان یک ویدئو کنفرانس با جمعی از تحلیلگران اقتصادی درباره چشم انداز درآمد آن شرکت، این موضوع را مطرح کرد.

به گفته تیری بولور، با توجه به افت شدید فرصت‌های تجارت و سرمایه گذاری در دولت جمهوری اسلامی، رنو به دنبال فرصت‌های تجاری جدیدی است، به ویژه در آفریقا.

به دنبال اجرای توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با جمهوری اسلامی در دی ماه ۱۳۹۴، دولت جمهوری اسلامی حوزه جذابی برای سرمایه گذاری شرکت‌های خارجی شد و دو شرکت فرانسوی رنو و پژو هم فعالیت‌های خود را در آن کشور از سر گرفتند.

هر چند حجم تجارت شرکت‌های اروپایی با فرار دادهای با دولت جمهوری اسلامی در این مدت به بیش از ۱۰ میلیارد دلار رسیده است، اما با خروج ایالات متحده از برجام و بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی، این شرکت‌ها تصمیم به فسخ قرارداد با جمهوری اسلامی را گرفته‌اند.

پژو-سیتروئن هم، که سهم بزرگی در بازار خودرو ایران دارد، پیشتر اعلام کرده است فعالیت‌های خود را به حالت تعلیق در می‌آورد. توتال، غول انرژی فرانسه، که قرارداد بزرگی با جمهوری اسلامی بسته بود نیز تصمیم مشابه گرفته است.

به گزارش صدای آمریکا؛ هر چند دولت‌های بریتانیا، فرانسه و آلمان، به عنوان سه قدرت اروپایی امضاکننده برجام، خواستار حفظ آن و ادامه تجارت شرکت‌های اروپایی با جمهوری اسلامی هستند، اما در نهایت خود آن شرکت‌ها هستند که باید تصمیم نهایی را بگیرند.