اجرای مرحله اول تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی آغاز شد

0
179

مرحله اول تحریم‌های اقتصادی و مالی آمریکا علیه جمهوری اسلامی به اجرا درآمده است در حالیکه مقامات آمریکایی و ایرانی یکدیگر را در مورد بازگشت تحریم‌ها و آثار آن بر مردم مقصر می‌دانند.

روز گذشته، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، فرمان اجرایی از سرگیری برخی از تحریم‌های هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی را امضا کرد و این فرمان از بامداد امروز، سه‌شنبه، ١٦ مرداد (٧ اوت)، به وقت شرق آمریکا به اجرا درآمده است.

این مرحله از بازگشت تحریم‌ها شامل تحریم مبادلات دلاری و ریالی، معامله بین‌المللی طلا و سایر فلزات گرانبها، تحریم صنایع خودروسازی جمهوری اسلامی و تحریم تامین قطعات و خرید فروش هواپیماهای مسافربری این کشور است. مرحله بعدی و جدی‌تر تحریم‌ها روز ١٣ آبان – نود روز دیگر – به اجرا در می‌آید که فعالیت‌های صنایع نفت و گاز، کشتیرانی و خدمات بیمه را هدف قرار داده است. هدف از اجرای مرحله دوم تحریم‌ها کاهش چشمگیر عواید ارزی دولتجمهوری اسلامی است.

به گزارش بی بی سی؛ آقای ترامپ روز ٨ ماه مه، نود روز پیش، اعلام کرد که از توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی – برجام – خارج می‌شود و تحریم‌های یکجانبه‌ آمریکا که در چارچوب این توافق لغو شده بود بار دیگر به اجرا در خواهد آمد.