ابراز همدردی وزارت خارجه آمریکا با قربانیان زلزله غرب ایران: به یادتان هستیم

0
366

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پیامی به زلزله اخیر غرب ایران و در مرز عراق واکنش نشان داد. «هثر نوئرت» در پیام خود با خانواده قربانیان این زلزله ابراز همدردی کرد.

زلزله ۷.۳ ریشتری در حلبچه در نزدیکی مرز عراق با ایران یکشنبه ۲۱ آبان روی داد که تا دوشنبه شب، تعداد کشته‌های آن به ۴۳۰ نفر رسید و تعداد مجروحان نیز از هفت هزار و یکصد نفر گذشت.

خانم «هثر نوئرت» در پیام توئیتری خود دوشنبه غروب به وقت واشنگتن (بامداد سه شنبه ۲۳ آبان به وقت ایران) ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانیان به بازماندگان تسلیت گفت.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توئیتر رسمی خود نوشت: «ایالات متحده به همه کسانی که از زلزله در ایران و عراق آسیب دیدند، تسلیت می‌گوید. ما همه خانواده‌های کشته‌شدگان و مجروحان و کسانی که آسیب دیدند را در یاد مان خواهیم داشت.»

سناتور مستقل آمریکا از ایالت ورمانت، برنی سندرز، از دولت پرزیدنت ترامپ خواسته است که سیاست را کنار گذاشته و دست کمک به سوی ایران دراز کند.

سناتور سندرز در چند توئیت خود ضمن ابراز همدردی با خانواده‌ها در شهر‌های آسیب دیده، ابراز امیدواری کرده که مانند سال ۲۰۰۳ و ۲۰۱۲، آمریکا به یاری ایران برود و هر کمکی لازم باشد ارائه دهد. به نظر آقای سندرز این فرصتی مهم برای نشان دادن دوستی است.

اسرائیل نیز به نوبه خود ابراز همدردی کرد اما از پیشنهاد کمک خودداری کرد. وزیر اطلاعات اسرائیل در یک بیانیه به مردم ایران و عراق تسلیت گفته است. گفته می‌شود در سال ۲۰۰۳، پس از وقوع زمین لرزه در بم، اسرائیل به فکر ارائه کمک بود اما وزارت کشور جمهوری اسلامی گفته بود از هر کشوری جز اسرائیل کمک خواهد پذیرفت.

در این میان، دولت جمهوری اسلامی پس از تآمل قابل توجه، روز سه شنبه به خبرنگاران خارجی اجازه سفر به مناطق آسیب دیده داد. خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز که اجازه سفر به این مناطق را نیافته بود، روز سه‌شنبه وارد کرمانشاه شد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، نیز در واکنش به پیشنهاد دیگر کشورها برای ارسال کمک به ایران، در توئیتی اعلام کرده است که ایران، خود فعلا می‌تواند به آسیب دیدگان رسیدگی کند.

زلزله ۷.۳ ریشتری یکشنبه شب، ۲۱ آبان مناطقی از غرب ایران و شرق عراق را لرزاند که موجب خسارات فراوانی به شهرهای سرپل ذهاب، ازگله و قصر شیرین و روستاهای این مناطق شد. به گزارش خبرگزاری رویترز، کانون زلزله ۳۲ کیلومتری حلبچه، حدود ۱۰۳ کیلومتری جنوب شرق سلیمانیه اقلیم کردستان، گزارش شده است.

نهادهای رسمی ایران از کشته شدن صدها نفر خبر داده اند و این در حالی است که به نوشته خبرگزاری مهر، برخی از کشته‌ها که اجساد آنها بدون جواز پزشکی قانونی دفن شده‌اند در آمار نیامده‌اند.

به گزارش صدای آمریکا؛ زلزله غرب ایران، تا چند کشور از حمله ترکیه، کویت و حتی اسرائیل حس شد. به نظر می رسد نزدیکی عمق این زلزله به سطح زمین (۲۳.۲ کیلومتر) موجب شعال گسترده آن شد. سازمان ملل می گوید نزدیک دو میلیون نفر در شعاع یکصد کیلومتری کانون زلزله بودند که بیشتر آنها در استان های کرمانشاه و کردستان ایران هستند.