ابراز نگرانی آمریکا از مرگ معترضان بازداشتی در ایران

0
251

کاخ سفید روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای از بازداشت هزاران نفر در ارتباط با تظاهرات مسالمت آمیز اخیر در ایران ابراز «نگرانی عمیق» کرد و انتشار گزارش‌هایی در مورد شکنجه یا مرگ برخی از آنها در طول بازداشت را حتی «نگران کننده تر» دانست.

در ادامه این بیانیه همچنین تاکید شده است که دولت پرزیدنت دونالد ترامپ در برابر اقدامات رژیم دیکتاتوری حاکم بر ایران در سرکوب حقوق اساسی شهروندان خود ساکت نخواهد ماند و رهبران جمهوری اسلامی را برای بروز هر گونه خشونت در آن کشور پاسخگو می‌داند.

به گفته کاخ سفید، معترضان در ایران گلایه‌های مشروع خود را بیان می‌کنند، از جمله این درخواست که سرکوب حکومتی، فساد و اتلاف منابع ملی برای ماجراجویی‌های نظامی، باید پایان یابد.

«رژیم ایران ادعای حمایت از دموکراسی می‌کند، اما وقتی مردم خودش خواستار زندگی بهتر و توقف بی‌عدالتی می‌شوند، بار دیگر ماهیت واقعی ظالمانه خود را نشان می‌دهد.»

در پایان این بیانیه آمده است که دولت ایالات متحده خواستار آزادی فوری همه زندانیان سیاسی، از جمله قربانیان سرکوب‌های اخیر، در ایران است.

به گزارش صدای آمریکا؛ پس از انتشار خبر مرگ دست کم سه تظاهرکننده در زندان مخوف اوین در تهران، فعالان حقوق بشر و نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر نیز از بازداشت های گسترده در جریان بزرگترین اعتراضات ایران طی نزدیک به یک دهه ابراز نگرانی کرده اند.