آگاه ساختن متحدان آمریکا از رویکرد به جمهوری اسلامی نخستین ماموریت دیپلماتیک مایک پمپئو در خاورمیانه

0
373

مایک پمپئو، وزیر جدید خارجه آمریکا، راهی خاورمیانه است تا مقامات ارشد درعربستان سعودی، اسرائیل و اردن، سه متحد اصلی آمریکا در آن منطقه را، از رویکرد دولت ترامپ به جمهوری اسلامی با خبر کند.

آقای پمپئو که برای شرکت در نشست وزرای خارجه عضو ناتو به بروکسل سفر کرده است، در حالی در ادامه سفر خود راهی خاورمیانه می‌شود که پرزیدنت ترامپ رویکرد جدید آمریکا را درباره توافق اتمی با جمهوری اسلامی تشریح کرده است.

پرزیدنت ترامپ روز جمعه هفتم اردیبهشت در کنفرانس خبری به همراه صدراعظم آلمان گفت: «باید مطمئن شویم این رژیم خون ریز به سلاح اتمی نرسد.»

پرزیدنت ترامپ، برنامه موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی، فعالیت‌های بی‌ثبات کننده تهران در منطقه، به ویژه در سوریه و یمن، و محدودیت زمانی برای توقف غنی‌سازی اورانیوم را که در برجام قید شده است نقایصی می‌داند که بدون اصلاح آنها، ماندن در توافق بر خلاف منافع امنیتی آمریکا و جهان خواهد بود.

او تاکید کرده است که اگر نقایص برجام رفع نشود، آمریکا در این توافق نخواهد ماند.

او همچنین روز جمعه تاکید کرد به جمهوری اسلامی اجازه نخواهد داد در صورت خروج آمریکا از توافق اتمی، موسوم به برجام، فعالیت برای تولید سلاح اتمی را از سر بگیرد.

وزیر خارجه آمریکا نیز در کنفرانسی خبری گفت بدون رفع نقایص برجام، پرزیدنت ترامپ احتمالاًتصمیم به خروج آمریکا خواهد گرفت.

او گفت: «تیم ما در حال کار است و من مطمئن هستم گفتگوهای بسیاری خواهیم داشت تا آن چه پرزیدنت ترامپ در باره توافق تصریح کرده است، عملی شود. بدون رفع نقایص اساسی توافق، بدون رفع کمبودها و اشکالات آن، به نظر نمی رسد پرزیدنت ترامپ پس از دوازدهم مه در توافق بماند.»

به گزارش صدای آمریکا به نقل از رویترز، فرانسه، بریتانیا و آلمان، که بر رعایت برجام تاکید دارند، به تدوین طرح جدیدی نزدیک شده‌اند که می‌گویند پرزیدنت ترامپ را در باقی ماندن در توافق تشویق خواهد کرد.