آژانس بین المللی انرژی اتمی چه چیزی را درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی نمی داند

0
156

 آژانس بین المللی انرژی اتمی یک هفته پس از ادعاهای اخیر نخست وزیر اسرائیل در مجمع عمومی سازمان مللل متحد در باره وجود یک انبار پنهانی تجهیزات و مواد هسته ای در ایران در بیانیه ای گفته های او را رد کرد.

این اولین بار نیست که آژانس در تحقیقات بر سر تخلفات احتمالی جمهوری اسلامی کوتاهی می کند. وقتی اسرائیلی ها در ماه آوریل نیم تن اسناد فعالیت های هسته ای را از انباری در تهران خارج کردند، آژانس همین واکنش را نشان داد.

خلاءهای موجود در آگاهی آژانس بین المللی انرژی اتمی از فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی در گذشته، در مراکز نظامی، موارد اشاره شده در بخش «تی» برجام و سایت های اطلاعاتی کشف شده توسط سازمان های اطلاعاتی اسرائیل، پرسش هایی را درباره ابعاد کامل برنامه هسته ای جمهوری اسلامی به میان می کشد. این خلاءها از آن جایی اهمیت پیدا می کند که ما به آبان ماه نزدیک می شویم تا ایالات متحده بخش انرژی جمهوری اسلامی را هدف تحریم های فلج کننده قرار بدهد.

مدافعان توافق هسته ای جمهوری اسلامی مدعی اند که ایالات متحده در اعمال این تحریم ها بر ایران اشتباه می کند زیرا آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی جمهوری اسلامی به توافق هسته ای را تائید کرده است. اما با کوتاهی آژانس بین المللی انرژی اتمی در ارائه تصویری کامل از جاه طلبی های هسته ای جمهوری اسلامی، نمی توان گفت پایبندی جمهوری اسلامی تائید شده است؛ تنها می توان ادعا کرد ایران در سایت هایی که آژانس به آن ها دسترسی دارد، تخلف آشکاری نکرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، وقتی در ماه آوریل آرشیو هسته ای جمهوری اسلامی را افشا کرد، گفت جمهوری اسلامی این پرونده ها را برای استفاده در زمان دیگری نگاه داشته است. به عبارت دیگر، خلاء موجود در آگاهی آژانس بین المللی انرژی اتمی به این معنا است که برجام به جمهوری اسلامی امکان می دهد به همان کاری دست بزند که باراک اوباما گفته بود توافق هسته ای هرگز اجازه آن را نخواهد داد: ساخت جنگ افزار هسته ای.

به گزارش صدای آمریکا؛ ما از مسائل بسیاری درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی بی اطلاع هستیم. مسائل بسیاری وجود دارد که به دلیل مفرهای برجام از آن مطلع نخواهیم شد و آژانس بین المللی انرژی اتمی ناتوان یا بی تمایل به رسیدگی به آن ها است.

یادداشتی در روزنامه هیل از جاشوآ بلاک، مدیر و رئیس پروژه اسرائیل و عضو پیشین دولت کلینتون