آمریکا هشت مقام پیشین ترکیه را به پولشویی در رابطه با تحریم های جمهوری اسلامی متهم کرد

0
280

وزارت دادگستری آمریکا نه تن از جمله هشت تن از مقام های پیشین دولت  ترکیه را به پولشویی و نقض تحریم های مالی علیه جمهوری اسلامی متهم کرد. در کیفرخواستی که از سوی وزارت دادگستری آمریکا روز چهارشنبه صادر شد گفته شده که محمد ظفر چاغلایان، وزیر پیشین اقتصاد، سلیمان اصلان، لونت بالکان وعبدالله هپانی، سه تن از کامندان ارشد بانک دولتی ترکیه با دریافت میلیون ها دلار پول رشوه، به نفع جمهوری اسلامی « پولشویی» کرده اند. سلیمان اصلان، فرزند رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه است.

در کیفرخواست وزارت دادگستری آمریکا گفته شده که وزیر پیشین اقتصاد ترکیه در ازای این پولشویی  دهها میلیون دلار پول نقد و جواهرات دریافت کرده است.

بر اساس اتهامات مطرح شده از سوی وزارت دادگستری آمریکا، متهمان در فاصله سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ سیستمی را ایجاد کرده اند که دولت جمهوری اسلامی و موسسات داخلی این کشور از طریق آن « بگونه غیر قانونی» به سیستم بانکی آمریکا دسترسی پیدا کرده اند.

بدین ترتیب دولت ایران توانسته تحریم ها را دور بزند و بگونه غیرمستقیم موفق به انجام معاملات با دلار و خرید و فروش طلا گردد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ رضا ضراب، محمد حکان آتیلا، محمد ضراب، کاملیا جمشیدی و حسین نجف زاده از افراد دیگر این پرونده هستند که در  ماه مارس سال ۲۰۱۶ متهم شده بودند.  رضا ضراب و محمد حکان آتیلا سال گذشته در آمریکا دستگیر شدند و قرار است در  ماه اکتبر امسال محاکمه گردند. حسین نجف زاده تنها متهم ایرانی این پرونده است که در امارات متحده عربی و ایران زندگی می کند.