آمریکا شرکت «زی تی ای» چین را بابت نقض تحریم جمهوری اسلامی و کره شمالی جریمه کرد

0
351

به گفته ویلبر راس وزیر بازرگانی آمریکا، شرکت فناوری چینی «زی تی ای» (ZTE) حدود یک میلیارد و چهار صد میلیون دلار بابت جریمه نقض قوانین تحریم‌های فروش تجهیزات پیشرفته به کره شمالی و جمهوری اسلامی پرداخت خواهد کرد.

آمریکا ابتدا شرکت را از تهیه لوازم و قطعات آمریکائی لازم برای کالاهای خود محروم کرد. اما پرزیدنت ترامپ گفت که این کار باعث بیکاری تعدادی زیادی از حدود ۷۵ هزار پرسنل شرکت می‌شود، لذا آمریکا با شرکت به توافق رسید که طی یک ماه تمامی هیات مدیره اش و مدیرش را تغییر دهد.

ویلبر راس گفت: «سهامداران در مورد ترکیب هیات مدیره و انتخاب مدیر جدید تصمیم خواهند گرفت. آمریکا در بخش مهمتر تصمیم می گیرد. ساخت تلفن همراه کار ما نیست. ما با وضع مقررات خود مراقب عدم نقض قوانین تحریمی خواهیم بود و آدمهای خود را برای اینکار می گماریم.»

وی افزود، جریمه مالی بسیار سنگینی که آمریکا بر شرکت زی تی ای اعمال کرد، باید به عنوان هشدار و اهرمی بازدارنده برای دیگر شرکت‌هایی که در فکر دور زدن تحریم‌های آمریکا هستند، تلقی شود.

به گزارش صدای آمریکا؛ چاک شومر، سناتور دموکرات و رهبر اقلیت این حزب در مجلس سنای آمریکا، از تصمیم دولت پرزیدنت دونالد ترامپ در برابر این شرکت چینی انتقاد کرد و گفت رئیس جمهوری از وعده سختگیری علیه چین عدول کرده است.