آمریکا رهبر گروه حزب الله لبنان که مورد حمایت جمهوری اسلامی است را تحریم کرد

0
210

دولت ایالات متحده روز چهارشنبه رهبر حزب الله لبنان را، به دلیل فعالیت‌های بی‌ثبات کننده آن گروه شبه نظامی شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی در منطقه خاور میانه، در فهرست تحریم‌های مرتبط با تروریسم قرار داد.

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد، با مشارکت عربستان سعودی، بحرین، کویت، عمان، قطر و امارات متحده عربی، اعضای شورای حزب‌الله، به ویژه حسن نصرالله رهبر آن گروه، را شناسایی و تحریم کرده است.

وزارت خزانه داری آمریکا، با همکاری این شش کشور عضو «مرکز مقابله با تامین مالی تروریسم»، نعیم قاسم (معاون دبیرکل)، محمد یزبک، حسین الخلیل، و ابراهیم الامین السید را نیز در فهرست تحریم‌ قرار داده است.

بنا بر اعلام این وزارخانه، تصمیم به تحریم این افراد بر اساس فرمان اجرایی شماره ۱۳۲۲۴، که تروریست‌ها و کسانی را که از گروه‌های تروریستی یا اقدامات تروریستی حمایت می‌کنند هدف قرار می‌دهد، اتخاذ شده است.

از زمان تاسیس مرکز مقابله با تامین مالی تروریسم (TFTC) در ۲۱ مه ۲۰۱۷، این دومین تصمیم هفت کشور عضو این نهاد به ریاست آمریکاست که در جهت قطع شریان مالی گروه های تروریستی اتخاذ می‌شود.

دولت ایالات متحده روز سه‌شنبه نیز ولی الله سیف رئیس کل و یک مقام ارشد بانک مرکزی جمهوری اسلامی، سه مقام ارشد حزب الله لبنان، و بانک «البلاد» عراق را به دلیل حمایت از تروریسم در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

بنا بر اعلام دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، این تحریم شدگان در انتقال میلیون‌ها دلار پول از طرف نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به شبه نظامیان حزب الله نقش داشته‌اند.

به گزارش صدای آمریکا؛ حزب الله لبنان در هشتم اکتبر ۱۹۹۷ میلادی توسط وزارت خارجه ایالات متحده به عنوان یک «سازمان تروریستی خارجی» شناخته شد و از اکتبر ۲۰۰۱ و تصویب قوانین مرتبط، تحت تحریم‌های مختلف قرار گرفت.