آمریکا جمهوری اسلامی را مسئول مرگ وحید صیادی نصیری اعلام کرد

0
372

پیکر وحید صیادی نصیری روز جمعه به خاک سپرده شد. وزارت خارجه آمریکا مقام‌های جمهوری اسلامی را به دلیل فوت این زندانی عقیدتی محکوم کرد. ایران می‌گوید این فرد نه در پی اعتصاب غذا که در پی عارضه کبدی درگذشته است.

 پیکر وحید صیادی نصیری روز جمعه ۲۳ آذر (۱۴ دسامبر) به خاک سپرده شد. این زندانی در پی اعتصاب غذای ۶۰ روزه و عدم رسیدگی پزشکی مسئولان زندان، روز چهارشنبه ۲۱ آذر (۱۲ دسامبر) در زندان زندان لنگرود قم جان سپرد.

به خانواده وحید صیادی نصیری هشدار داده شده بود که در مراسم سوگواری “علیه رژیم صحبت نشود”. مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی یک روز پیش از خاکسپاری وحید صیادی نصیری فوت او در پی اعتصاب غذا در زندان را رد کردند. 

دادستان عمومی و انقلاب قم در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان گفت: «نصیری به لحاظ بیماری کبدی دچار وخامت اوضاع جسمانی شده به بیمارستان اعزام و بعد از هفت روز بستری بودن در همان بیمارستان فوت می‌کند.»

دادستان قم این موضوع را که آیا این منتقد سیاسی در زندان اعتصاب غذا کرده بوده است یا خیر مسکوت گذاشت. اعتصاب غذای طولانی می‌تواند بر فعالیت‌های ارگان‌های مختلف بدن تاثیر کشنده بگذارد.

این نخستین بار نیست که یک زندانی سیاسی در ایران در پی اعتصاب غذا جان می‌دهد. هدی صابر، فعال ملی مذهبی و روزنامه‌نگار، در سال ۹۰ پس از ۱۰ روز اعتصاب غذا در زندان اوین و بر اثر سکته قلبی درگذشت. اعتصاب غذای وی در اعتراض به وقایعی بود که منجر به فوت هاله سحابی، از دیگر فعالان ملی مذهبی، شده بود.

واکنش آمریکا به مرگ وحید صیادی نصیری

رابرت پلدینو، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه ۲۳ آذر (۱۴ دسامبر) در بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف از مرگ وحید صیادی نصیری، فعال حقوق بشر در زندان قم، “نقض‌های فاحش و روزافزون حقوق بشر” از سوی حکومت ایران را محکوم کرد.

در بیانیه رابرت پالدینو آمده است: «آقای صیادی نصیری دست به اعتصاب غذا زد تا نسبت به دستگیری خودسرانه و بازداشتش در قم، جایی که دسترسی به مشاوره حقوقی نداشت، در شرایط غیرانسانی نگه داشته شده بود، و به جرم‌های واهی امنیت ملی مانند “توهین به رهبری” متهم شده بود، اعتراض کند. آقای صیادی نصیری بی‌آنکه صدایش به دنیای بیرون برسد در زندان رنج کشید و او تنها یکی از بسیار زندانیانی است که ناعادلانه در چنگال امیال رژیم ایران هستند.»

به گزارش دویچه وله؛ وزارت امور خارجه آمریکا ضمن انتشار این بیانیه در حساب توییتری خود پرسیده است: «چند نفر دیگر بخاطر بی‌اعتنایی رژیم جمهوری اسلامی به زندگی و منزلت انسان‌ها جان خود را از دست خواهند داد؟»