آمریکا تحریم فروش تلفن همراه و کامپیوتر به ایران را لغو می‌کند

0
216

معاون وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگویی با تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی گفته است، واشینگتن تحریم فروش تلفن همراه و کامپیوتر به ایران را لغو می‌کند و در پی برداشتن تحریم‌های غذایی و دارویی نیز‌ هست.

به گزارش بی بی سی و رادیو فردا، وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۸ خرداد به بی‌بی‌سی فارسی گفت از امروز (پنج‌شنبه) مجوز لغو تحریم‌ها صادر می‌شود و این راه فروش قانونی وسایل ارتباطی را به ایران هموار می‌کند.

به گفته این مقام رسمی ایالات متحده، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌خواهد جلوی ایجاد دیوار ارتباطی دور ایران گرفته شود. همین باعث شده است تا به گفته خانم شرمن این تحریم‌ها لغو شوند.

معاون وزیر خارجه آمریکا می‌گوید این تصمیم، موانع استفاده از تکنولوژی ارتباطی بهتر و سریعتر را -چه از نرم‌افزار و چه سخت‌افزار- از پیش رو بر می‌دارد.

این مقام رسمی آمریکا در گفت‌وگوی خود با بی‌بی‌سی فارسی بر «حق استفاده ایران از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای» تاکید کرده و می‌گوید «این چیزی‌ست که ایران با رفع نگرانی‌های بین‌المللی حق دسترسی به آن را خواهد داشت».

 9B13A145-A187-4763-814E-6B2405BC90FE_w640_r1_s

آمریکا و کشورهای غربی معتقدند، ایران در برنامه‌های اتمی خود اهداف نظامی را دنبال می‌کند. تهران این اتهامات را رد می‌کند؛ در عین حال هنوز به خواست شورای امنیت سازمان ملل در مورد تعلیق آن بخش از برنامه‌هایش که ظن نظامی بودن آنها می‌رود، عمل نکرده است. این موضوع تحریم‌هایی را برای آن کشور هم در سطح جهانی در پی داشته است و هم به شکلی جداگانه از سوی کشورهایی مانند آمریکا یا اعضای اتحادیه اروپا.

خبرنگار بی بی سی فارسی از خانم شرمن پرسید: “تصویر نهایی شما از توافق نهایی بر سر برنامه اتمی ایران چیست. اگر ایران غنی سازی ۲۰ درصد را متوقف کند و آنچه در این حد غنی کرده را به سوخت تبدیل کند، آیا تحریم ها کاملا لغو خواهد شد و آیا حق ایران برای غنی سازی ۵ درصد یا ۳.۵ درصد در درون خاکش به رسمیت شناخته خواهد شد؟ می دانیم که یکی از انتقاداتی که آنها به شما دارند این است که حاضر نیستید بگویید که اگر آنها قدم های اول را بردارند در آخر چه خواهد شد؟”

 

خانم شرمن جواب داد: “اتفاقا ایران خوب می داند و از زبان رئیس جمهور ما شنیده است. ایران حق دارد انرژى صلح آمیز هسته اى داشته باشد. این چیزی است که با رفع نگرانی های بین المللی ایران حق دسترسی به آن را خواهد داشت. این بخشی از مسائلی است که داریم بر سر آن مذاکره می کنیم. گو اینکه هیچ جای معاهده ان پی تی مشخصا به حق غنی سازی اشاره نشده است و مهم است که بینندگان شما از این واقعیت اطلاع داشته باشند. ولی با همه اینها ما آماده ایم که در مورد قسمت های مختلف یک برنامه هسته ای گفتگو کنیم تا راهی پیدا شود. ایران می داند که در این مورد هم کاملا آماده گفتگو هستیم.”