آمریکا انتخابات ایران را غیرآزاد و غیرعادلانه خواند

0
163

جان کری، وزیر امور خارجۀ آمریکا، با اشاره به حذف هاشمی رفسنجانی و رحیم مشایی از رقابت‌های انتخاباتی در ایران گفت که انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری ایران در نبود شفافیت برگزار خواهد شد و با معیارهای یک انتخابات آزاد و عادلانه نیز بیگانه خواهد بود.

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ جان کری، وزیر امور خارجۀ آمریکا، در پایان سفرش به اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی در یک کنفرانس خبری در فرودگاه تل آویو با اشاره به حذف علی اکبر هاشمی رفسنجانی و اسفندیار رحیم مشایی از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری در ایران «فقدان شفافیت» در این انتخابات را مورد انتقاد قرار داد و گفت که در نبود شفافیت بعید است که نامزدهای موجود انتخابات معرف ارادۀ مردم ایران و یا تجسم ضرورت تغییر در این کشور باشند.

وزیر امور خارجۀ آمریکا، روند انتخابات و گزینش نامزدهای انتخابات در ایران را حیرت آور توصیف کرد و افزود که در این روند شورای نگهبان که نهادی غیرمنتخب و غیرپاسخگو در مقابل مردم ایران است صدها نامزد بالقوه را بر اساس معیارهای مبهم رد صلاحیت کرده است.

جان کری در ادامۀ سخنانش انتخابات ریاست جمهوری ایران را بیگانه با معیارهای انتخابات آزاد، عادلانه و باز توصیف کرد و مشکلاتی را که رژیم اسلامی ایران بر سر دسترسی مردم این کشور به اینترنت ایجاد می کند نگران کننده خواند. او بار دیگر برنامۀ اتمی ایران را موجب نگرانی بین المللی دانست و افزود که دولت واشنگتن خواستار حل مسالمت آمیز این بحران است، هر چند زمان برای حل مسالمت آمیز بحران اتمی ایران در حال سپری شدن است.